Nyheter

Krangel om priser og påslag

«Billig inn – rådyrt ut», skriver VG søndag over hele førstesiden og to reportasjesider. Ifølge reportasjen er det store påslag mellom importprisen og butikkprisen.

Publisert Sist oppdatert

På oppdrag fra VG har Landbrukssamvirket og Norsk Institutt for Landbruksøkonomisk Forskning (NILF) foretatt en prisundersøkelse på en rekke importere frukt- og grøntprodukter som ikke er tollbelagt. Innprisene er sammenlignet med utprisene i en Rema 1000-butikk.

Ifølge reportasjen er det store påslag mellom importprisen og butikkprisen (inkludert moms). For fersk chili er prisøkningen 211,8 prosent, soltørkede tomater 140,10 prosent, druer 59,50 prosent, sukkererter 142,70 prosent, soyasaus 689,20 prosent og solsikkekjerner 359,90 prosent.

– Dette viser at dagligvarebransjens marginer ikke er så små som de har gitt inntrykk av i den siste tids debatt. Dette viser også at argumentet om at de høye prisene utelukkende skyldes landbrukspolitikk og høye tollmurer, ikke helt holder vann, sier professor Arne Nygaard ved Handelshøyskolen BI til VG.

Bransjen selv, både importører, grossister og kjedene, mener at regnestykket blir for enkelt.

– Dette mener vi er useriøs journalistikk. Dette er ingen tilfeldig liste, siden VG benytter en liste fra Landbrukssamvirket. VG forholder seg ikke til sammenlignbare varer, og har i tillegg sammenlignet importpriser i én periode med utsalgspriser i en helt annen, selv om prisene varierer svært mye gjennom hele året. VG forholder seg heller ikke til hvilke innkjøpspris kjedene faktisk har. Vi inviterte for aller første gang VG til å se alle våre kalkyler og de faktiske innprisene, noe journalistene ikke var interessert i, skriver innkjøpsdirektør Tor Erik Aag i Rema 1000 i en epost til VG.

Powered by Labrador CMS