Foto: Kolonial.no

Nyheter

Krangler om mat på nett

De siste dagene har varehandelsekspert Odd Gisholt og Kolonial.no-sjef Karl Munthe-Kaas diskutert friskt i DNs debattspalter.

Publisert Sist oppdatert

Det er knapt noe som ikke har fått med seg at dr. Ocean Odd Gisholt ved BI dømmer dagligvarehandel på nett nord og ned i Norge. Man får rett og slett ikke forretningsmodellene til å gå rundt, mener han.

I går tok Kolonial.no-sjef Karl Munthe-Kaas kraftig til motmæle i Dagens Næringsliv, og synes det er merkelig at Gisholt ikke ser potensialet i en bedrift som har en ukentlig vekst på 7 prosent og omsetter varer for 8 millioner kroner i uken. Gisholts inngående spørsmål om økonomien i selskapet omtales som «hersketeknikk».

Tallene imponerer imidlertid ikke Gisholt, ei heller påstandene om hersketeknikk. I dagens avis følger han opp:

«Hvor mange aktive kunder har Kolonial – og hvor mange har falt fra siden starten? Når Kolonial hevder å ha hatt syv prosent vekst per uke, hva er da utgangspunktet for prosentberegningen? Hvor mange ansatte har Kolonial? Hvor mange biler har kolonial til utlevering av poser og kasser?», er noen av spørsmålene Gisholt stiller.

«Slike spørsmål gir alltid Norgesgruppen og Coop svar på når jeg spør. For det meste Reitan også. Så hvordan kan Munthe-Kaas kalle det «hersketeknikk» når jeg spør? Han bør jo har jo ikke ha noe å skjule, han som skal endre en hel bransje», utfordrer Gisholt.

Bli ikke altfor overrasket om debatten fortsetter i morgen.

Powered by Labrador CMS