Nyheter

Krig er ei det beste...

Priskrig på drivstoff er blitt en nærmest permanent tilstand for bensinforhandlerbransjen her i landet, og den er ødeleggende for alle parter. På kort sikt økonomisk for både bensinstasjoner og oljeselskaper; på litt lengre sikt også for forbrukerne vi skal betjene.

Publisert Sist oppdatert

For tiden går det knapt en uke uten at media kan melde om priskrig på bensin og diesel i ett eller flere distrikter, med lange bilkøer på stasjoner der man kan spare en tiøre eller to per liter man fyller. Det er eksempler nok på at bilister kanskje kjører milevis for å komme til en bensinstasjon - betjent eller ubetjent - som selger billigere enn den lokale bensinstasjonen. Og mens bilistene smiler fornøyd, utarmes driftsgrunnlaget for bensinstasjonene ytterligere. Som om ikke det var tøft nok allerede i en tid da et stigende antall bensinstasjoner sliter med røde tall og negativ egenkapital.

Når vi i Bensinforhandlernes Bransjeforening (BBF) er så sterke motstandere av fenomenet, har dette mange og gode grunner. Det er derimot langt vanskeligere å finne rasjonelle begrunnelser for å drive denne «krigføringen» videre. Spesielt lite gjennomtenkt er det at man mer eller mindre gir bort noe som faktisk er en nødvendighetsartikkel. Drivstoff til bilene sine må folk ha, uansett om det handler om privatkjøring eller yrkestransport. Hvorfor i all verden skal man da falby det? Det er en velkjent sak at marginene på drivstoff er meget beskjedne selv i beste fall, og priskrig gjør dem i alle fall ikke bedre. Noen må ta regningen, og det er ingen tvil om at den svir - også for de store oljeselskapene.

Hva priskrig i ytterste konsekvens kan føre til, har vi ferske - og skremmende - eksempler på fra vårt naboland i sør. I Danmark har priskrigen rast tilnærmet hemningsløst de siste årene, og nå får vi resultatet på bordet: Hele 261 bensinstasjoner er nylig nedlagt, eller vedtatt nedlagt i nær fremtid, som en direkte konsekvens. Om man tror at en slik utvikling er tjenlig for forbrukeren - som jo påstås å være konge i dag - tar man alvorlig feil.

Også i vårt land kan vi se klare tegn til en tilsvarende utvikling, og den er - bevisst eller ubevisst -styrt av oljeselskapenes valg av «krigsarenaer»: Priskrig er noe som nesten utelukkende skjer i og omkring de større byene og tettstedene, mens stasjoner i distriktene holdes utenfor. Gjett to ganger om dette fører til at distriktsbilister gjerne tar seg en ekstra bytur eller flere for å tanke «billig». Uansett om dette er villet eller ikke, utarmes dermed et allerede tynt driftsgrunnlag. Dersom denne meningsløse utviklingen får fortsette, må ingen bli overrasket over at antallet forlatte bensinpumper i mer grisgrendte strøk bare vil øke i tiden fremover. Og da MÅ bygdefolket kjøre lange veier for å fylle tanken - også til full pris.

Er det en slik utvikling vi ønsker?

Powered by Labrador CMS