Nyheter

Kriritserer statsstøttet kjøttreklame

Fedon Lindberg mener myndighetene taler med to tunger når de sier de vil begrense kjøttinntaket, men samtidig gir milliontilskudd til kjøttreklame.

Publisert Sist oppdatert

Helsemyndighetene ber nordmenn begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt. Samtidig brukes flere titalls millioner kroner i året for å få oss til å spise mer kjøtt, skriver VG.

Kostholdsekspert og indremedisiner Fedon Lindberg mener kostholds- og landbrukspolitikken ikke samsvarer med hverandre.

– Myndighetene taler med to tunger. Hvis myndighetene virkelig mener at nordmenn burde spise mindre rødt kjøtt burde det brukes mindre penger på å markedsføre det, og mer penger på å fremme fisk, hvitt kjøtt, frukt og grønt, sier han til VG.

Lindberg viser til pengene som brukes av Opplysningskontoret for egg og kjøtt (Matprat) på markedsføring av norske landbruksprodukter.

Direktør Dag Henning Reksnes i Opplysningskontoret for egg og kjøtt sier han forstår at det reises kritikk mot at kontoret mottar så mye penger.

– Men man må huske at det er bøndene som finansierer dette, ikke staten. Omsetningsavgiftene er satt av Landbruksdepartementet og bevilgningene administreres av Omsetningsrådet, sier direktør Dag Henning Reksnes til VG.

Powered by Labrador CMS