Nyheter

Kritisk om journalistikk

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Næringsliv har dratt på seg bransjens vrede etter vinterens serie om bonuser og hylleprising. Vi journalister som skriver om dagligvarebransjen til daglig, har ikke gjort jobben vår godt nok når en slik serie kan skape så kraftige reaksjoner. Det er lett å tro at det ikke er noen vits i å skrive om det som «alle» allerede vet ? men reaksjonene på DN-serien beviser at det er lett å overvurdere kunnskapene blant folk flest generelt, og politikere spesielt. Kunden har alltid rett, og i dette tilfellet sier kunden at det var riktig å rette et kritisk søkelys på dagligvarebransjen. Om det er riktig å belønne en slik reportasjeserie med Den store journalistprisen, er vi mer i tvil om. Hverken mengden av nye opplysninger eller kildekritikken har vært fremragende nok til å gå utenpå alt det andre som er gjort av god journalistikk i Norge.

Powered by Labrador CMS