Nyheter

Kritisk Strand om Coop

Adm. direktør Ola H. Strand i Coop Norge har et kritisk blikk på egen virksomhet i et intervju i internbladet I Coop. – Vår vanligvis solide nummer 2-posisjon utfordres, sier Strand.

Publisert Sist oppdatert

Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK, tar Coop omfattende grep i jakten på en markedsandel på 26 prosent i dagligvaremarkedet og en lønnsomhetsforbedring på to milliarder kroner frem til 2016. Strand omtaler målene som «viktige, relevante og forholdsvis ambisiøse» i intervjuet. Men samtidig viser Strand til Norgesgruppen og Rema 1000 som har betydelig bedre lønnsomhet.

– Konkurrentene våre evner å drive mer lønnsomt enn hva vi gjør, sier Strand til I Coop.

– Et samlet Coop har ikke i samme grad som konkurrentene evnet å svare på kundenes krav til butikk, sier Strand. Lyspunktet han ser er at Coop vokser mer enn markedet på eksisterende butikker, men samtidig er kooperasjonen på bunnen når det gjelder nyetableringer.

– Det sier meg at det ikke er noe galt med butikkonseptene åre. Men vi etablerer for få butikker, sier Strand.

I reportasjen blir det vist til at et Coop-medlem bruker én krone i egne butikker, og tre kroner i butikkene til konkurrentene. Det har Strand & co tenkt å gjøre noe med. Det skal settes i gang et omfattende arbeid for å styrke lojaliteten, eller kommersialisere medlemsfordelene enda mer. Hele rekken av medlemsfordeler skal fornyes.

– Vi har det sterkeste medlemsprogrammet i Norge, men utnytter det ikke godt nok, sier Strand.

Også styreleder Lisbeth Bull Husby i Coop Norge er intervjuet i internbladet. Der løfter hun nok en gang frem lønnsomhetsprogrammet som det viktigste i kooperasjonen for tiden.

– Alt annet må få lavere prioritet. Det er framtida vår det er snakk om, sier styrelederen.

Powered by Labrador CMS