Nyheter

Kundene dine velger oftere norsk

Nordmenn legger i økende grad vekt på at maten de kjøper er produsert i Norge, viser nye tall fra Spisefakta. Kampanjesamarbeid og merking med Nyt Norge i butikkene har gitt norsk kål økt salg siden 2019.

Publisert Sist oppdatert

­Et etterlengtet regn faller over kålåkeren på Hørte Gård i Sylling da Landbruks- og matminister Sandra Borch (SP) tråkker forsiktig ut blant rekkene med nykål som strekker seg nedover mot Tyrifjorden. Nykål er en delikatesse som blir høyt verdsatt av norske forbrukere og nå er avlingen til grønnsakbonde Anders Hørthe på vei ut til norske spisebord.

At nordmenn i økende grad ser etter norsk i butikkene er noe som gjør Sandra Borch glad. Ifølge Spisefakta 2022 er det en signifikant økning blant norske forbrukere i andelen som sier at det at maten er produsert i Norge er noe de vektlegger høyt. Spisefakta er Norges mest omfattende studie av nordmenns matvaner og holdninger til mat.

- Det er en økning på 5 prosent fra 2019 som legger vekt på at maten er produsert i Norge, og det er veldig positivt. Samtidig selges det også mer norsk i butikkene, konstaterer Borch fornøyd

Kålkampanjen der Nyt Norge, Opplysningskontoret for frukt og grønt og kålprodusentene har samarbeidet, har nemlig gitt seg konkrete utslag i salg av norsk kål. Den har omfattet en markedsføringskampanje i digitale og sosiale medier, kombinert med merking av norsk kål med Nyt Norge i butikk.

Økningen i salget av hodekål gikk fra 8399 tonn i sesongen 2019/20 til 9.300 tonn i sesongen 2021-2022 (frem til uke 22 i år), ifølge tall fra Landbruksdirektoratet.

- Økt norskandel er et signal om at forbrukerne er opptatt av norsk. Jeg mener at er det område vi kan få økt selvforsyning på, så er det nettopp innen grøntsektoren, fremholder ministeren.

Av Spisefakta 2022 fremgår det også at det er flest som legger vekt på at maten er produsert i Norge i Nord-Norge og Midt-Norge og færrest i Oslo, noe som kanskje ikke er spesielt overraskende. Mer overraskende er det kanskje at småbarnsforeldre begynner å få øynene opp for at norsk mat er viktig. Andelen i denne gruppen som mener at norskprodusert mat er viktig for hva de putter i handlekurven gikk opp med hele 13 prosent fra 2019 til 2021.

Powered by Labrador CMS