Nyheter

Kundene napper på fiskekaker

LEKNES: I fjor økte markedet for fiskekaker med 356 tonn. Leknes-bedriften Lofotprodukt tok det aller største jafset. Blant annet takket være en Farris-flaske.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har doblet salget etter at vi tok design på alvor. Det skal være fristende å se på produktene i hyllene. Jeg tok med meg en Farris-flaske til Oslo og besøkte designeren. «Kan du gjøre det samme med fiskekaker», sa jeg. Det kunne han, og nå har vi en design som følger alle produktene våre. Det var dyrt, men det var verd prisen, sier daglig leder Sigvald Rist i Lofotprodukt. Men god design skal ikke alene ha æren for salgsløftet i Lofotprodukt. Lokale oppskrifter, lokalt råstoff og hylleplass hos de store supermarkedskjedene er også medvirkende årsaker.

Selskapet som har utgangspunkt i et nedlagt meieri på Leknes, er blitt til 60 arbeidsplasser og en 2006-omsetning på 81,5 millioner kroner. Alt tyder på at det blir ny salgsrekord i år. Over åtte millioner fiskekaker er på vei ut til butikkene, og samtidig lanseres det nye fiskebaserte produkter. Røkt og gravet laks og ørret er de nye, store produktene. Men det er fiskekaker som er og blir bestselgeren.

TOK VEKSTEN

En fersk markedsanalyse viser at totalmarkedet for fiskekaker økte i fjor til 4 806 tonn, en vekst på 356 tonn. Lofotprodukter økte salget med 218 tonn, og tok dermed 61 prosent av veksten. Det tar Sigvald Rist som en bekreftelse på at strategien virker.

- Vi løfter salget i en hel produktkategori. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at salget av fisk vil øke fremover. Det er i tiden. Har du hørt om foreldre som ønsker at ungene spiser mer pølse? Neppe, men du hører det stadig om fisk. Det er et stort uutnyttet potensial i markedet. Vår produktutvikling er rettet mot folk som er i tidsklemma, og som vil ha fisk til hverdag eller fest, sier Lofotprodukt-sjefen.

- Vi er midt i en region med tilgang på fersk råstoff. Det er en stor fordel. Vi har ikke lyst til å være en leverandør som er 50 øre billigere enn alle andre, men vil heller lage et produkt som tåler en høyere pris. Da blir det butikk for alle parter. Billige fiskekaker med 30 prosent fisk i, det er ikke helt vår greie, sier Sigvald Rist til Handelsbladet FK.

Alt fra Leknes-bedriften er basert på fisk, det vil si nesten alt: - Jeg må innrømme at vi har et uekte barn. Vi produserer gomme basert på lokale oppskrifter. Vi selger 80 000 bokser gomme, så det er et lønnsomt nisjeprodukt, sier Rist.

INNSPILL I BUTIKK

De fleste supermarkedskjedene har ryddet plass til produktene fra Lofoten. Et eget avdelingskontor i Oslo tar seg av storkundene sørpå. 80 prosent av salget er til dagligvarebutikkene, resten går til storhusholding og firmagaver. 50 av de 60 ansatte har fast tilhold på Leknes, mens de øvrige er ute i salg og butikkdemonstrasjoner.

- Vi har mange ansatte som er ute i butikkene. Det er viktig for å fange opp hva som rører seg i markedet. Flere av de nye produktene startet med innspill vi har fått fra kunder, sier Rist.

Tine er største aksjonær i Lofotprodukt med 41 prosent av aksjene. Resten eies av lokale aksjonærer.

- Vi har Tine som største eier, men vi er ikke en Tine-bedrift. Det er en viktig forskjell. Vi er en lokal bedrift fra Lofoten, sier Rist.

Powered by Labrador CMS