Blant dem som har begynt å handle rimelige alternativer i dagligvarebutikken, sier 41 prosent at de vil fortsette med samme handlemønster selv om prisene skulle falle, ifølge en fersk undersøkelse.

Nyheter

Kundene vil fortsette å kjøpe rimelige varer

I en fersk undersøkelse fra HelloFresh og YouGov, sier fire av ti respondenter at de vil fortsette å kjøpe rimeligere matvarer selv om prisene skulle falle.

Publisert Sist oppdatert

­Matvareprisene i Norge har økt dramatisk det siste året, og HelloFresh-undersøkelsen har sett nærmere på nordmenn og de høye matprisene.

Et flertall på 41 prosent av respondentene vil fortsette å kjøpe billigere varer selv når de får bedre økonomi eller når matprisene går ned igjen. 31 prosent av deltakerne sier at deres valg av å fortsette å kjøpe billigere varer avhenger av kvaliteten på disse varene. 11 prosent har ennå ikke begynt å handle billigere varer.

– Dette funnet reflekterer en tydelig økning i forbrukernes prisbevissthet og et sterkt ønske om å få valuta for pengene, sier matekspert Sara Hoffgaard i HelloFresh i en pressemelding.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 24 - 30-05-2023 gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Spørsmålet deltagerne fikk, var som følger:

Hvis du har begynt å handle billigere varer enn du gjorde før, vil du fortsette å kjøpe disse når du får bedre råd og /eller matprisene går ned igjen?

  • Ja, jeg vil fortsette å kjøpe billigere varer: 41 %
  • Nei, jeg vil gå tilbake til å kjøpe dyrere varer: 4 %
  • Det avhenger av kvaliteten på de billigere varene. Hvis de er tilfredsstillende, vil jeg fortsette å kjøpe dem: 31 %
  • Det avhenger av situasjonen. Hvis jeg trenger å spare penger, vil jeg fortsette å kjøpe billigere varer: 7 %
  • Jeg er usikker. Jeg vil vurdere det når tiden kommer: 7 %
  • Har ikke begynt å handle billigere varer: 11 %
Powered by Labrador CMS