Nyheter

Kundene vil ha mer emv

OSLO SENTRUM: Kundene vil ha flere egne merkevarer å velge mellom i butikkhyllene. Det viser en fersk rapport fra Private Label Manufacturers Association. Norske eksperter tror på engelske tilstander i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Kundene er svært positive til egne merkevarer (emv) og vil gjerne ha flere å velge mellom. Det viser en fersk statusrapport fra Private Label Manufacturers Association (PLMA) i USA. Domene 5, et selskap som har spesialisert seg på strategisk merkevarebygging av kjeder, mener rapporten er direkte overførbar til norske forhold. Selskapet la nylig frem noen av hovedpunktene i rapporten på et trendseminar i Oslo. - Jeg tror vi kommer til å få engelske tilstander i Norge, med en emv-andel på opp mot 42 prosent, sier daglig leder Ståle Økland i Domene 5 til Handelsbladet FK.

MEST PREMIUM

- Den store økningen vil komme i premium-segmentet av private labels (PL), sier Økland.

Dette harmonerer med signaler fra leverandørene og dagligvarehandelen i både Norge og Sverige. Salgskurven i premium-segmentet er betydelig brattere enn for lavpris, som er i ferd med å flate ut.

- First Price, Norgesgruppens egen merkevare, er på mange måter en klassisk PL; man går inn med et lavprisprodukt som man eier selv. Utviklingen nå går mot økt konkurranse med de etablerte merkevarene. Ta for eksempel Jærbiff. Helgø Matsenter gikk inn og ba om det beste kjøttet fra leverandørene. De sa at «dette skal være vår merkevare, og vi skal ta høyere pris for den». I løpet av én måned tok Jærbiff hele segmentet til Gilde i butikkenes premium-segment, og de klarer ikke å levere nok. Det er

også blitt prestisje blant leverandørene å få le vere kjøtt til Jærbiff, sier Økland.

GODT LIKT

Hele 83 prosent av de faste kundene svarer i undersøkelsen at PL-varer er like gode som eller bedre enn etablerte merkevarer. 66 prosent av de tilfeldige kundene svarte det samme. 57 prosent av både de faste og tilfeldige kundene mener dessuten at emballasjen er like fin, mens 77 prosent av de faste mente at PL-mat smaker like godt som eller bedre enn merkevarematen. Tilsvarende tall for de tilfeldige kundene, er 57 prosent.

- Du kan ikke selge folk dårlige produkter over tid, og det ser vi tydelig i utviklingen av egne merkevarer, sier Ståle Økland.

På spørsmål om butikkene bør ha større utvalg av egne merkevarer enn de har i dag, samtykket 52 prosent av de tilfeldige og 58 prosent av de faste kundene.

- Det er en helt tydelig trend at de egne merkevarene blir bedre, blir bedre likt og at de gir merkevarer tøffere konkurranse, sier Økland.

Forbrukere med middels til høy inntekt er sannsynligvis de som vil kjøpe mer egne merkevarer i fremtiden. I PLMA-undersøkelsen svarte 21 prosent av de spurte med middels inntekt at de ville kjøpe flere slike produkter i fremtiden. 16 prosent av de med høy innekt sa det samme, mens andelen blant de med lav inntekt var på 10 prosent.

Powered by Labrador CMS