Nyheter

Kundene vil underholdes

Publisert

At dagligvarekundene vil underholdes, begynner å bli gammelt nytt. Events, som det heter på markedsføringsnorsk, trekker kunder.Men kundene vil underholdes også når de kommer hjem. Her ligger det store muligheter for dagligvarebransjen. All slags underholdning kommer til å legge beslag på en stadig større del av kundenes forbruk. Samtidig har dagligvarebutikkene store muligheter til å øke markedsandelene på bekostning av alt fra kiosker til spesialforretninger.For eksempel tar dagligvarebutikkene markedsandeler på løssalgsaviser (om man regner dem først og fremst som nyheter eller som underholdning, varierer fra kunde til kunde). Salgsansvarlige i VG og Dagbladet forklarer det med utvidede åpningstider, at flere besøker dagligvarebutikkene enn kioskene og også at kiosker og bensinstasjoner mister salg fordi andre varer er dyrere der. Likevel er det mulig å hente mer.På video er dagligvarebutikkene i Norge sinker sammenlignet med Sverige og Danmark. Heller ikke bøker, spill og annen hygge og moro er spesielt godt utnyttet.Regnestykket er enkelt hvis vi ser på trender: Dagligvarer legger beslag på en stadig mindre del av kundens lommebok. Underholdning blir stadig viktigere og høyere prioritert. I en slik tid er det slett kjøpmannskap å overse muligheten til å selge kunden noe underholdende. Events er viktig for å trekke kunder, og skaffer forhåpentligvis inntekter samtidig. Salg av underholdningsvarer gir mer direkte uttelling i form av økt omsetning, økte andeler og etter all sannsynlighet økt overskudd.

Powered by Labrador CMS