Nyheter

Kunder krever kompetanse

OPPDAL: Når kundene blir globetrottere, trenger staben i butikken stadig mer kompetanse for å gjøre dem fornøyde. Samtidig er Mega-sjef Roger Vollan i Oppdal opptatt av å ikke forskjellsbehandle krevende turister og lokale helårskunder.

Publisert Sist oppdatert

En innbydende ferskvarelinje. Slik skal Coop Mega Oppdal friste kundene til å ta med seg matgleden fra butikken og hjem på kjøkkenet. - Vi fokuserer på sameksponeringer og gir kundene forslag - om hva de kan bruke til biffen, for eksempel. Og middagstips: Vi har jo endel gode løsninger i kjeden, mener Roger Vollan. Han er butikksjef på en av de relativt få Mega-butikkene som holder på varehustradisjonen fra Domus og kjører klær, sport og leker gjennom samme kasser som dagligvarebutikken. Tre innganger og to utganger gjør layouten litt anderledes, men utfordringene hos Mega er de samme.

BEREIST

- Vi blir et mer og mer bereist folkeslag. Det gir kjempeutfordringer i forhold til kompetanse og sortiment, peker Vollan på, men mener Mega-konseptet tar godt hånd om akkurat dét.

Samtidig har Mega på Oppdal et litt spesielt kundegrunnlag. Turisttrafikken er så stor at butikken har fått lov til å holde søndagsåpent, og fordeler seg på både hyttefolk, feriebesøkende og folk på gjennomreise langs E6. - Vi ser godt at vi har kunder med to vidt forskjellige handlemønstre, forteller Mega-sjefen.

Det gir en utfordring. Men selv om en velholden helgebesøkende med dyr hytte og dyre vaner kan ha andre krav og andre matkunnskaper enn en gjennomsnittlig lokal kunde, vil ikke butikken være bekjent av noen forskjellsbehandling. - Det viktige er at alle får muligheten. Alle kan unne seg litt ekstra iblant, sier han.

HELGEBUTIKK

De mange hyttegjestene bidrar til at Coop Mega Oppdal er en typisk helgebutikk. 50 prosent av omsetningen kommer fredag, lørdag og søndag. Samtidig som kravene er størst, vil enhver helg bety at mange av de fast ansatte med høy kompetanse, har fri. Den kombinasjonen er en utfordring. - Men vi får svært positive tilbakemeldinger fra kundene, understreker Vollan. Mega er alene på stedet om ferskvareprofilen. Oppdal har mange dagligvarebutikker, men ingen andre med fullsortiment. Det er et konkurransefortrinn, men også en utfordring. - Det er nok at én butikk gjør en feil, så går det ut over hele kjeden, sier Roger Vollan. Mega Oppdal er for eksempel en av butikkene i kjeden som har sluttet å kverne sin egen kjøttdeig etter E. coli-saken.

LOKALT

Lokale produkter er en relativt ny satsing for butikken, men i et fylke som har solid erfaring fra Røros og Orkanger, er det enkelt å lære av andre. Produkter fra Trøndelag er samlet i en egen disk.

- Vi er litt i startgropen, forteller butikksjefen. Han trekker frem Henriettes som en leverandør med høy kvalitet og demonstrasjoner i butikken. Samtidig er det lokale produsenter på Oppdal som ikke vil inn i dagligvarebutikken, men som selger sammen med andre håndverksprodukter rett på utsiden.

Powered by Labrador CMS