Nyheter

Kutter prisen på nøkkelhullsprodukter

Dagligvarekjedene starter i dag en ny priskrig. Kiwi kutter prisen på 220 sunne matvarer, og Rema 1000 og Rimi følger etter. Det er nøkkelhullsproduktene som nå blir betydelig billigere i lavpriskjedene.

Publisert Sist oppdatert

Som du har lest i Handelsbladet FK starter den første informasjonskampanjen for nøkkelhullet denne uken.

Det er VG mandag som har nyheten om priskutt over hele førstesiden og to reportasjesider. Kiwi-sjef Per-Erik Burud tar et nytt stunt og kutter prisen tilsvarende momsen på nøkkelhullsproduktene. En handlekurv med sunne varer blir kuttet fra kroner 559 til kroner 490,37, foreløpig frem til 1. juli.

– Det er ingen tvil om at vi fra i dag av er billigst, men erfaringene fra 2007 da vi fjernet momsen på frukt og grønt, tilsier at de andre kommer etter, sier Kiwi-sjef Burud til VG.

Da VG snakket med Ole Robert Reitan søndag kveld kom svaret etter fem sekunder. – Da gjør vi umiddelbart det samme. Vi kutter like mye, fra mandag, sier Ole Robert Reitan til VG.

Ifølge Per-Erik Burud betyr priskuttet tap. – Selv når vi legger inn et økt salg med 30 prosent, koster det oss 70 millioner kroner frem til 1. juli å kutte momsen på nøkkelhullsvarene. På kort sikt er vi dømt til å tape penger på det, men på lengre sikt håper vi det kompenseres med økt handel av andre varer, sier Burud til VG.

Ifølge Nationen kutter også Rimi momsen på nøkkelhullsproduktene. Coop sier på sin side at de vil svare om noen dager, og da «på en overraskende måte».

Meny er også med, og kutter prisen med 30 prosent på 30 nøkkelhullsprodukter. Blant produktene som er billigere fra i dag er: Stabbur-Makrell i tomat, Rugsprø fra Wasa, Lettere Norvegia i skiver, Nestlè Fitness, Go og mager kjøttpølser uten skinn fra Gilde, Koketorsk gourmet fra Findus og Pizza Grandiosa med biff og løk.

Spar promotoerer også nøkkelhullsprodukter denne uken, og gir blant annet 40 prosent rabatt på alle Vita hjertego` produkter.

Powered by Labrador CMS