Nyheter

Kutter ut grossistene

MISFORNØYD: Grossistene har gjort en for dårlig jobb for Den Blinde Ku. Det synes gründer Inger Rosenfeld, som nå vil distribuere all osten direkte. Samtidig blir all osten økologisk.

Publisert Sist oppdatert

Den Blinde Ku har alltid solgt mye mer ost i Norgesgruppen enn hos Ica og Coop. Gründer Inger Rosenfeld er sikker på at årsaken ligger på leveringssiden. Hos Norgesgruppen har hun levert direkte fra starten, mens hos Ica og Coop går osten over grossist. - Vi har nok vært litt rusk i maskineriet for de store grossistene, sier Rosenfeld, som heller tar flere hundre telefoner ukentlig for å sikre at produktene er på plass i butikkene.

- Jeg snakker rett som det er med butikker som er utsolgte, som har bestilt og ikke får fordi lageret er utsolgt. Når jeg har sjekket med lageret, så stemmer det jo ikke. For vi har alltid hatt 100 prosent levering, sier Inger Rosenfeld.

Femdoblet salg

Nå har hun startet forsøk med direktedistribusjon hos Coop, og resultatet er oppsiktsvekkende. Den første uka var salget 30-doblet. Nå har det stabilisert seg på fem ganger så mye som da osten ble levert av grossist.

- Vi får mye større kostnader ved å ringe rundt selv, men vi har merket at personlig oppfølging betyr veldig mye, både for de i ostedisken og for oss, sier Rosenfeld.

Økningen skyldes ikke bare endring i leveringen. Den Blinde Ku har i tillegg lagt om til økologisk produksjon.

- Jeg har vært litt skeptisk til økologitrenden, men ser nå at den har begynt å skyte fart i Norge, også. Og salget i Coop-butikkene er jo foreløpig veldig bra, sier Rosenfeld.

Frustrert over kjedene

Coop Mega er foreløpig den eneste som har tatt inn øko-ostene. Norgesgruppen og Ica har satt seg på bakbena, og vil ikke ta dem inn i sortimentet før neste lanseringsvindu i september.

- Det er veldig frustrerende, synes Rosenfeld, som frem til da må kjøre to produksjonslinjer.

- Det er jo ikke snakk om å ta inn nye produkter, økoostene skal bare erstatte de vi allerede har inne. Da er det bare snakk om å endre varenummer, sier Rosenfeld, som håper kjedene likevel åpner for å ta inn varene nå i mai.

Samtidig vil hun nå jobbe for å få flere av ostevariantene sine inn i butikk, og vil lansere forbrukerstørrelser av flere av dem.

- Vi har tjue varianter, og de fleste butikkene har bare tre, så vi ønsker å komme inn med flere og bli mer synlige for forbrukeren, sier Rosenfeld, som i fjor solgte oster for rundt ti millioner kroner.

Dobling

Den Blinde Ku forventer en dobling av ostesalget i 2008 når bedriften nå legger om til økologisk og direktedistribusjon samtidig. Fra mai økes antall dager med ysting, fra fire til seks dager i uken.

- I fjor produserte vi 35 tonn, i år kan vi ende opp på rundt 70. Men vi har kapasitet til å produsere 100 tonn, så vi har en del å gå på, sier Rosenfeld.

Hun håper også at 2008 blir det første året bedriften går med overskudd.

- Det har tatt lang tid, og det er vanskelig å drive i den mellomstørrelsen vi har vært i. Men nå begynte vi å tjene penger siste halvår i fjor, så vi håper at det nå fortsetter sånn, sier Rosenfeld, som har holdt på med osteproduksjon i 11 år.

Powered by Labrador CMS