Nyheter
Kvalitet og mangfold
Min forgjenger som landbruksminister bidro til å sette et berettiget søkelys på matvareprisene. Det er blitt gjort forsøk på å framstille det slik at jeg ikke skulle være interessert i å følge opp dette. Det er ikke riktig.
Selvsagt skal vi ha kontinuerlig oppmerksomhet mot kostnadene i matvareproduksjonen og matprisene. Men dette må ikke få overskygge nødvendig oppmerksomhet på kvalitet, sortiment og særpreg. Det er min spådom ? og oppfordring, at forbrukerne framover vil bruke mer penger på mat og kulinariske opplevelser, og dermed stille økte krav til dagligvarebutikkene.
Som oppfølging av kostnads- og pris-sida er det etablert et dokumentasjonsopplegg med månedlig dokumentasjon av priser på produsent-, engros- og forbrukernivå. Disse undersøkelsene er i de siste årene blitt utviklet etter oppdrag fra Landbruksdepartementet og blir gjennomført i samarbeid mellom Norsk institutt for landbruksøkonomisk forsking (Nilf) og Statistisk sentralbyrå (SSB). Resultatene blir publisert på Nilf sine hjemmesider hver måned. Det er også gjennomført analyser av marginene på de ulike ledd i matvarekjeden. Vi vil løpende følge med i utviklingen på dette området og ser på disse undersøkelsene som et viktig redskap for å effektivisere hele matvaresektoren og for å medvirke til at de ulike leddene i matvarekjeden får sin rimelige del av verdiskapinga.
I det siste har det kommet signaler fra både matvareindustrien og dagligvarehandelen om at marginene er for små og at fortjenesten må opp dersom bransjen skal overleve på sikt. Dette er innspill som jeg tar alvorlig, og som jeg vil følge opp. Vi må ha en matvarekjede som er kostnadseffektiv i alle ledd, men samtidig er ingen tjent med en situasjon der aktørene ikke har mulighet for å tjene penger og ha en sunn økonomisk basis for sin virksomhet.
Parallellt med økt fokus på pris, har det også blitt mer oppmerksomhet omkring kvalitet, mangfold, sortiment og særpreg når det gjelder matvarer. Det siste årets utbrudd av kugalskap og munn-og klauvsjuke i Europa har minnet oss på hvor viktig det er å ha gode system for kontroll og tilsyn med matproduksjonen. Vi må ha systematisk kvalitetsarbeid og kontroll i alle ledd i matkjeden. Dette er derfor et arbeid som har topp prioritet i Landbruksdepartementet.
Når det gjelder ønsket og behovet for mer mangfold og særpreg, er dette bl.a. fulgt opp gjennom etablering av et verdiskapingsprogram for norsk matproduksjon. Programmet skal legge til rette for verdiskaping på matområdet med utgangspunkt i utvikling av nye og særpregede produkter som ofte krever nye grep både innen produksjon og omsetning. Det arbeides videre med å etablere en merkeordning for landbruksprodukter som definerer en regional kvalitetsproduksjon av mat basert på tradisjon og matkultur. Målet er at merkeordninga skal stimulere utvikling av spesialiserte matvarer av høy kvalitet, basert på norske mattradisjoner, lokale og regionale matspesialitetar.
Alt dette har bokstavelig talt sin pris. Også på matområdet er det slik at du får ikke en Mercedes dersom du bare er villig til å betale for en Lada. Prognoser gir grunn til å tro at vi også i årene framover vil oppleve en sterk forbruksvekst. Jeg tror ikke folk vil ta ut denne veksten bare i form av ting. Og kjøpe enda større og flere biler, båter og hus. Mye av forbruket og etterspørselen vil rette seg mot opplevelser i form av reising, kultur og det gode måltid. Jeg håper og tror at folk vil kreve mer kvalitet og sortiment i dagligvarebutikkene. Det er forbrukerne som har makta, og jeg vil oppfordre dem til å bruke den til å etterspørre et bredere utbud, mer lokale og særpregede produkter i butikkene. Jeg vil også oppfordre dagligvarebransjen selv til å bidra til en slik utvikling. Det er mye en vekselsvirkning her der tilbudet også medvirker til å oppdra kunden. Jeg tror framtida ligger vel så mye i den velassorterte og spennende dagligvarebutikken som i lavpriskjedene.