– Vårt råd til produsentene er å belyse egenskaper ved produktet og kvaliteten det har, og vise hvordan det skiller seg ut fra mengden. Forbrukerne er ofte villige til å betale mer for bedre kvalitet, sier Aase Vorre Skuland. Foto: Lidunn M. Boge © Nofima

Nyheter

Kvalitet viktigere enn at maten er norsk

Norske forbrukerne er mer opptatt av matens kvalitet enn dens norske opprinnelse, viser omfattende forbrukerstudier.

Publisert Sist oppdatert

Med den nye innsikten er matprodusenter nå i gang med å tilpasse produktene sine.

Norske råvarer konkurrerer med importerte om forbrukernes gunst. Merker som «Nyt Norge» og fortellinger om norske naturforhold er blitt vanlige på emballasjen til norsk mat, og skal inspirere kunden til å spise norsk. Men hvordan påvirker dette hva vi velger å kjøpe i butikken?

Med støtte fra Norges forskningsråd jobber en gruppe forskere for å finne ut om det gir noen merverdi at forbrukeren vet at maten er fra Norge, og hvilke grep som kan gjøres for å øke verdien av norske matprodukter, skriver Nofima.

I tillegg til en spørreundersøkelse blant 850 forbrukere i hele landet, har forskerne gjort dybdeintervjuer med grupper av utvalgte personer. De har også besøkt seks byer og tettsteder for å snakke med forbrukere som akkurat hadde handlet på butikken.

Med handleposen i hånda ble folk blant annet spurt om hva slags norske varer de hadde kjøpt, og hvorfor de eventuelt hadde valgt et norsk produkt fremfor et utenlandsk. Intervjuene ble gjort både i butikker med forholdsvis lite utvalg produkter, butikker med stort utvalg, og i spesialbutikker.

– Mange hadde ikke reflektert over hvor matvaren kom fra. Unntaket var melk og fersk fisk, hvor folk resonnerte seg fram til at den ikke kunne ha reist langt på grunn av holdbarhetstiden, sier forsker Aase Vorre Skuland i Nofima.

Det store flertallet av de spurte mener at norsk mat er viktig. Både hensynet til miljø og arbeidsplasser anses som viktige grunner til å opprettholde norsk matproduksjon. Tilliten til norske matprodusenter og norske råvarer er høy. Likevel har dette liten betydning for hvilke varer man kjøper når man er i butikken.

Nofima jobber nå sammen med leverandøren for å forbedre design og emballasje i lys av den nye konnskapen.

Powered by Labrador CMS