Nyheter

La felles slagplan

Kjedetoppene møttes og la en felles slagplan foran gårsdagens nøkkelhullsmøte med helseministeren.

Publisert Sist oppdatert

Representanter for alle de fire dagligvaregrupperingene var til stede på et møte på Virke (tidligere HSH). – Disse gutta har ikke for vane å hoppe sammen, men det er riktig at vi samordner oss litt nå. Vårt hovedbudskap er at det ikke er noen nedgang i salg av nøkkelhullsprodukter. Selv om det kanskje er en viss nedgang i omsetningsverdien, har antallet artikler økt, sier Virke-direktør Thomas Angell til Dagens Næringsliv og viser til en rapport fra Nielsen.

Møtet med helseministeren gikk som planlagt, og signaliserte vilje til å satse på sunne produkter.

– Bransjen har forsikret meg om at de støtter opp om nøkkelhullsmerkingen. Det gjør det lettere for forbrukerne å velge sunt i en travel hverdag, sier helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i en pressemelding.

– Det var et kjempepositivt møte, alle var positive. Det var et veldig feel-good møte, sier Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.

Dagens Næringsliv forteller om flere kjøpmenn som har rykket ut til forsvar for Ole Robert Reitan og Rema 1000 i kampen mot versting-påstandene fra Forbrukerrådet og Randi Flesland. I sosiale medier får Flesland hard medfart. Kjøpmann Trond Hope fra Os ser gjerne at Forbrukerrådets leder blir saksøkt.

I Aftenpostens reportasje fra møtet mellom kjedene og helsemyndighetene forteller helsedirektør Bjørn-Inge Larsen at de er blitt kontaktet av noen leverandører som kan fortelle om problemer med nøkkelhullsprodukter.

– Vi er blitt kontaktet av leverandører som mener de fått signaler fra kjeder om at priskonkurransen på nøkkelhullsvarer gjør det mindre interessant for kjedene å ta inn disse varene, sier helsedirektøren.

Powered by Labrador CMS