Nyheter

Lærer kundene trygg mat

Kjøpmannshuset lanserer et eget trygg mat-kurs for kundene. En ny, interaktiv nettside tar forbrukeren med gjennom hele prosessen fra maten velges i butikk til den tilberedes hjemme.

Publisert Sist oppdatert

Spar og Joker har sammen utviklet et nytt webkurs som skal gi kundene en enkel og morsom innføring i hvordan de sørger for at maten de spiser, er trygg for bakterier.

- Informasjonen som finnes på nettet i dag, er veldig tungrodd. Målet vårt er å gjøre trygg mat enklere for folk flest, sier Frank Dale, leder for trygg mat i Kjøpmannshuset.

- En lærer gjennom aktiv deltagelse på websiden. Alt er veldig enkelt og tydelig, og vi har vært opptatt av at det skal være gøy for både voksne og barn å gå inn på siden, tilføyer Dale.

Det var E. coli-saken tidligere i år som satte fart i Kjøpmannshusets planer om å lansere et kundekurs. - Nordmenn er nok blitt mer bevisste på at de selv har et ansvar for å sikre at maten er trygg, sier Dale.

FILMSNUTTER

Webkurset er basert på det samme trygg mat-kurset som kjedene bruker internt. I denne spesialtilpassete versjonen for kundene, har Kjøpmannshuset fått med seg mesterkokk Odd Ivar Solvold, som gjennom korte, humoristiske filmsnutter deler sin fagkunnskap om mathygiene.

Målgruppa for kurset er yngre forbrukere, og de kan selv velge de temaene de vil vite mer om. Det er også lagt opp til at en kan løse oppgaver gjennom å klikke på websidens animasjoner.

Kjøpmannshuset vil informere kundene om kurset, som ligger på Spar og Jokers nettsider, gjennom kundeaviser og Trumf-skriv. I tillegg har kjedene fått laget 73 000 magneter med «Ti bud for Trygg Mat», som blant annet deles ut til Trumf-medlemmer.

GJØR BUTIKKEN BEDRE

Kjøpmannshuset tror og håper dette kurset også vil være med på å gjøre butikkene bedre. Kundene oppfordres nemlig til å si fra i sin butikk hvis de er misfornøyde med noe.

- Vi har to mål med webstedet. Det ene er å dele kompetanse med alle kundene våre slik at de føler seg tryggere på maten de spiser. Det andre er å oppfordre kundene til å si ifra i butikkene hvis vi ikke er flinke nok med for eksempel datostempling eller renhold. Vi vil at kundene skal stille krav til oss, sier Dale, som ikke ser bort fra at man på et senere tidspunkt vil lansere lignende kundekurs på andre områder.

Powered by Labrador CMS