Nyheter

Lærer opp spesialister

SANDVIKA: Sertifiserte ferskvarespesialister, med ekstrautdannelse i å selge måltidsløsninger. Det er Meny-Ultras siste tiltak i kampen om kompetansen.

Publisert Sist oppdatert

Kundene får ikke god nok hjelp i butikken til å sette sammen et helt måltid. Butikken, på sin side, sliter med rekrutteringen. Kombinér de to problemene - og løsningen blir et nytt kurs for en helt ny gruppe medarbeidere. Neste år kommer bransjen til å ha sine første, sertifiserte ferskvarespesialister.

SERTIFISERER

- Vi har fagkompetansen, men i tillegg ønsker vi å bli flinkere til å møte forbrukeren, forklarer Lill Andersen. Hun er HR-rådgiver i Meny-Ultra og ansvarlig for å utdanne profilhusets 14 ferskvarekandidater til sertifiserte spesialister.

Det er ikke noe kurs for nye ferskvaresjefer, men en opplæring til ansatte som allerede har fagbrevet, men som skal bli flinkere til å hjelpe kunden det lille skrittet videre fra å handle en ingrediens til å handle et måltid.

Trygghet på selgerrollen, det er en av de mange programpostene som kandidatene skal igjennom på en serie samlinger i året som kommer. De får hospitere i foregangsbutikker, de skal på studietur for å hente inspirasjon, de skal høre hvordan «våre beste menn» tenker, de skal ut i kokkekamp, og ikke minst skal de prøve ut det de har lært i form av konkrete prosjekter i butikkene sine.

FLØRTEKURS

Og så skal de på flørtekurs. Flørtelæreren drev opprinnelig dating-kurs. - Det handler jo om det samme. Å skape kontakt med et annet menneske, sier Lill Andersen. Om noen av kandidatene skulle bruke det de har lært om kroppsspråk på ferskvare-flørtekurset, ute på by'n, så har de ikke noe forbud mot dét.

- Nå er det de beste vi har samlet. Samtidig oppnår de ikke mye uten å ha ferskvaresjefen med seg på laget, forklarer Andersen, som hadde fått de 14 kandidatene til å ta med seg sjefen på første samling. Hadde det vært opp til sjefene, hadde de gjerne blitt med på studieturen til hemmelig mål, også.

Etter første kursdag er kandidatene for øvrig allerede så flørteinspirerte at flere av dem gjerne vil ha med i bildeteksten at de er single og søkende. Så får tiden vise om det trekker kunder.

NOE ATTÅT

Når ferskvarekandidaten er ferdig, skal ett av resultatene være at kunden som kommer for å kjøpe et kjøttstykke eller en fiskefilet, får spørsmålet om hun har tenkt på hva hun skal ha til - og hjelp med å finne det ut.

Ferskvarespesialistene skal vise kundene at de faktisk har kunnskapen. Samtidig er håpet at utdannelsen skal bidra til de riktige holdningene både i kandidatenes egne butikker og i nabobutikkene.

- Kunden som får god hjelp, blir lykkelig, konstaterer Lill Andersen. Og en kunde som er lykkelig, kommer gjerne tilbake.

Powered by Labrador CMS