Nyheter

Lån i butikken

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det var bare et tidsspørsmål før det kom, og det er ikke noen stor overraskelse at Coop nå kaster seg inn i kampen om lånekundene. Om noe er overraskende, er det ikke at en dagligvarekjede formidler lån, men snarere at ikke banksatsingen går enda lenger.

Internasjonalt har dagligvarekjedene gjennom mange år prøvd, og til dels klart, å dra nytte av høy tillit hos kundene også på dette området. Kjente og populære merker, som for eksempel Tesco i Storbritannia og Ica i Sverige, har trukket kunder i en hverdag der dagligvarekjedene gjerne har hatt langt høyere troverdighet blant forbrukerne enn det bankene har klart å oppnå. I Norge har det ikke blitt noe av bankvirksomhet i regi av en dagligvarekjede - hverken som egen bank eller som landsdekkende bank-i-butikk-avtale. Forsøkene har strandet etter et pilotprosjekt, eller holdt seg på lokalplanet. For seks år siden skulle Domino-kortet bli bankkort. Men nå er Domino borte og Ica driver bank bare i Sverige. Nærmere har ikke norsk dagligvarebransje kommet.

Mange av de internasjonale dagligvare-bankene har begynt med at kjeden har formidlet tilbud fra en tradisjonell bank. Det Coop gjør, er ikke det samme. Dette er en nettbasert portal som sammenligner tilbud, som formidler lånene til flere forskjellige banker, og som lar medlemsfordelen komme i form av lavere priser på selve det å bytte bank. Det er likevel ikke slik at Coop-portalen er noe blindspor i utviklingen. Tjenesten kan sammenlignes med det som mange nettbaserte reisebyråer gjør. Kunden kan sjekke priser og vilkår fra mange tilbydere på ett sted. Det er ingen tvil om at bankkundene har behov for et slikt tilbud, og det viser da også erfaringene fra de første dagene.

Samtidig er det sannsynlig at et landsdekkende tilbud om bank i butikk vil dukke opp, selv om det kan ta tid. Jo bedre omdømme, jo større er muligheten for å vinne kundenes tillit på bekostning av de tradisjonelle bankene. I så måte er det Coop som bør ligge best an også til å starte ordinær bankvirksomhet med butikkene sine som filialer.

Powered by Labrador CMS