Nyheter

Lanserer eget merke for allergimat

Leiv Vidar lanserer ny, tydeligere merking av produkter som kan spises av alle. – Mange allergikere unngår pølser, de føler seg ikke trygge nok, sier Hans Olav Hole i Leiv Vidar. Med et eget merke vil de vise at pølsene trygt kan spises.

Publisert Sist oppdatert

Leiv Vidar lanserte i 2010 en unik produktserie med pølser utviklet i samarbeid med Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF). Produktene fikk betydelig økte kjøttandeler i tillegg til totalt fraværav ingredienser som kunne gi allergiske reaksjoner. Nyheten krevde en omfattende omlegging av produksjonen på anlegget i Hønefoss og Norgesgruppen og Coop svarte med god listing.

{{image:2}}– Ikke nytt Nøkkelhull
Men selv med NAAF sin logo synlig plassert på pakningene, har Leiv Vidar fått mange tilbakemeldinger både fra kjeder og forbrukere om at det ikke har vært enkelt nok å finne produktene i butikk. For å gjøre det enklere, lanserer Leiv Vidar nå et symbol på alle pølser produsert uten allergener. Så er spørsmålet: trenger vi enda flere merker i dagligvarehylla?
– Vi ønsker ikke å skape et nytt nøkkelhull, men et symbol for noe alle kan være trygge på. Det vil bli assosiert med Leiv Vidars merkevare og forhåpentligvis gi mer salg, sier Hans Olav Hole.

Folkeopplysning
Leiv-Vidar mener dette er en av de aller mest suksessrike og viktigste lanseringene noensinne. Likevel har budskapet altså ikke vært tydelig nok. Pølsespesialisten har fått mange telefoner og eposter fra folk som vet at pølsene deres er uten allergener, men likevel spør om de inneholder melk eller gluten. – Folk, også allergikere, skjønner ikke hva «uten allergener» betyr. Vi må rett og slett drive folkeopplysning for å opplyse om at dette er pølser som er et bedre alternativ for alle, sier Hans Olav Hole.

Ikke «spesialprodukt»
Leiv Vidar opplever at logoen til NAAF ikke er så godt kjent, og at den har vært for liten, slik at det kun var de som lette etter den som fant den. Det er heller ikke allment kjent hva det vil si å være godkjent av NAAF.
– Er du overrasket at det har vært så vanskelig å kommunisere produktfordelene?
– Vi har jo nådd alle medlemmene i NAAF gjennom foreningen. Men jeg er overrasket over at de som er intolerante for melk og gluten, typisk får råd fra helsepersonell uten at våre produkter blir nevnt. Da velger de heller andre produsenter. Så vi har en opplysningsjobb å gjøre. Nå lager vi informasjon til sykehus og andre som skal gi råd. Våre produkter er helt vanlige, gode pølser, det er ikke noe «spesialprodukt» sånn sett, sier Hans Olav Hole.

Fornøyd med salget
– Det er tre år siden disse produktene ble lansert. Har salget uteblitt?
– Vi ligger an til å nå all time high i år. Og pølsene i sortimentet uten allergener utgjør 80-90 prosent av volumet vårt i dagligvarehandelen. Vi er veldig godt fornøyd med salget, forsikrer Hole, selv om han innrømmer at det har vært et stort løft kostnads-, logistikk- og produksjonsmessig. – Men vi så muligheten, og vi hadde ikke vært der vi er i dag uten samarbeidet med NAAF, slår Hans Olav Hole fast.

Det nye merket vil du finne på alle bestselgerne innenfor Wiener og Grill-serien i dagligvare: Wiener 20 pk, 1200g, Wiener 480g, Grill 480g, Wiener Jr, 1000g, 3-pack Grill, 1,44 kg - 3x480g og Kjøttpølse med Løk 600g.

Powered by Labrador CMS