Landbruks- og matminister Jon Georg Dale foretok den ofisielle åpningen av lokalmat.no i Berlin. Her sammen med Matmerk-sjef Nina Sundqvist.

Nyheter

Lanserte bransjeportalen for lokalmat

– Dette blir et viktig verktøy for å nå målet om å selge lokalmat for 10 milliarder i 2025. Derfor er jeg stolt av å lansere lokalmatdatabasen, lokalmat.no.

Publisert Sist oppdatert

Set sa Landbruks- og matminister Jon Georg Dale under den offisielle åpningen av bransjeportalen i Berlin i går. Lokalmat.no er en business-to-business-løsning som skal forenkle og effektivisere kommunikasjonen mellom innkjøpere i dagligvare og Horeca og lokalmatprodusenter i Norge. Den gjør det ifølge Matmerk lett for den enkelte produsent å legge ut nøkkelinformasjon og fortelle den gode historien om sitt produkt, slik at innkjøpere kan lete seg frem til akkurat det produktet de er ute etter.

Allerede før lansering har 260 produsenter lagt inn over 300 lokalmatprodukter. Målet er 500 produsenter og 1500 produkter i løpet av et år.

Lokalmat er et segment i dagligvare som vokser raskt, tre ganger raskere enn dagligvaremarkedet ellers. Fram til nå har kjedene hatt ulike løsninger for å kvalitetskontrollere og finne lokalmat. Med lokalmat.no går man nå sammen om en felles revisjonsløsning og en felles oversikt. Portalen skal sikre mattrygghet og kvalitet for innkjøperne og i neste instans forbrukerne.

Matmerk er ansvarlig for Lokalmat.no. Dagligvare, grossister og Horeca er med som både samarbeidspartner og med finansiering. 60 prosent av den totale finansieringen i 2016 kommer fra private aktører, men asen er gratis å bruke for lokalmatprodusentene, opplyser Matmerk.

Både Norgesgruppen, Coop, Rema, Bunnpris, Servicegrossistene, Nores, Systemkjøp, NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og Spesialgrossisten er med. I tillegg har Landbruks- og matdepartementet, Norges Bondelag, Norges Bonde- og Småbrukarlag, Bondens Marked, Hanen og Virke vært med på å utviklingen av Lokalmat.no.

Powered by Labrador CMS