Nyheter

Lavere omsetning, bedre bunnlinje

Det skandinaviske matvarekonsernet Agra som blant annet står bak merkevareselskapene Mills, Stryhns Gruppen og Foodmark, bedret resultatet i 2021.

Publisert Sist oppdatert

­Omsetningen i 2021 opplevde en nedgang til 4,4 milliarder kroner sammenlignet med 4,5 milliarder i 2020, hovedsakelig drevet av valutaeffekter og noe mindre koronaeffekter på dagligvarevolumene.

Driftsresultatet, derimot, endte på 550 millioner kroner, en forbedring på 10 Millioner fra 2020. Forbedringen kom hovedsakelig som et resultat av effektiviseringer og kostnadsreduksjoner på tvers av verdikjeden. Om lag halvparten av Agras inntekter kommer nå fra virksomhetene utenfor Norge.

Konsernet har ifølge en pressemelding gjennom året hatt god utvikling i kjernevirksomheten og tatt markedsandeler i en rekke sentrale kategorier i alle tre skandinaviske land. Innovasjonsarbeidet og produktlanseringene øker spesielt innenfor det plantebaserte, og Agra fortsetter dermed å befeste sin strategiske posisjon innenfor de mer bærekraftige produktkategoriene.

– Vi er veldig fornøyde med at alle våre selskaper fikk verifisert sine klimaplaner av Science Based Targets initiative i 2021. Dette gjør Agra til et av Skandinavias ledende selskaper innenfor klimaområdet. Mills kuttet 92 prosent av sine klimagassutslipp fra produksjonen i fjor, hovedsakelig ved å konvertere de siste fossile energikildene til strøm med fornyelsesgaranti, uttaler konsernsjef Knut K. Heje i Agra.

I tillegg til organisk utvikling, jobber selskapet også med vekst gjennom oppkjøp. I forrige uke annonserte Agras danske virksomhet, Stryhns Gruppen kjøpet av delikatesseselskapet Delitaste, som har en omsetning på om lag NOK 100 millioner.

– Delitaste fokuserer på Foodservice-kanalen og vil posisjonere vår danske virksomhet bedre til å ta del i veksten i denne kanalen, både organisk og gjennom videre oppkjøp. Vi ser flere muligheter i denne retningen fremover, avslutter Heje.

Powered by Labrador CMS