Nyheter

Lavpris på økotoppen

Nå er det i lavprisbutikkene man finner flest økokunder. Ferske tall fra Økobarometeret viser at 28 prosent av kundene i lavprisbutikker handlet økologisk mat, mens «bare» 20 prosent gjorde det samme i fullsortimentsbutikkene.

Publisert Sist oppdatert

Tallene betyr at det har vært en stor økning i andel kunder som handler økologisk i lavpris siden sist, og 28 prosent er det høyeste tallet for lavpris siden målingene startet i 2004.

– Lavpris er blitt økodriveren – det er vel første gang dere kan si det?

– Ja, for så vidt, men det har vært en tendens som vi også så i fjor. I starten var det absolutt fullsortiment som hadde mest økokunder, og i perioden 2008-2010 var det ganske jevnt. Men fra og med i fjor dro lavprisbutikkene av gårde. Da var det 23 prosent, noe som nå har økt til 28, sier Marcelle Askew i Eco Commerce, som står bak Økobarometeret.

Butikksjefen avgjør

Hun mener utviklingen viser mulighetene som ligger i lavpris snarere enn realitetene for lavpris i hele landet. – Teorien min er at når en lavprisbutikk gjør noen grep slik at jeg som matinteressert får det jeg trenger også der, så blir jeg kjempeinteressert og handler mye mer. Det handler om dyktige butikksjefer med en helhetssatsing på matelskere, sier Askew.

– Du skriver i rapporten at butikksjefen avgjør mer enn kjeden. Kan du utdype det litt?

– En butikksjef som vil selge økologisk mat, uansett om det er en liten Prix eller en stor Eurospar, har gode muligheter! Hvis salget av økologiske egg ligger på rundt 6 prosent på landsbasis, er det enkelt å få det opp i mellom 17 og 25 prosent bare ved å satse på differensiering og mangfold. De kjøpmennene som satser økologisk, satser gjerne også på lokalmat, og å trekke kunder som er opptatt av ordentlig mat. Det utgjør en stor forskjell å gjøre en skikkelig innsats, og da spiller det ingen rolle hvilken kjede du tilhører.

Flere menn handler øko

Årets Økobarometer viser at 23 prosent av de intervjuede kundene hadde økologiske varer i handlekurven. Snittet er sakte men sikkert på vei opp, det var 18 prosent i 2009 og 20 prosent 2011. Langt flere menn handler økologisk nå enn for bare et år siden. 20 prosent av mennene legger økologiske varer i handlekurven, mot bare 14 prosent ved forrige måling. Andelen kvinnelige økohandlere er 25 prosent.

Tallene for 2012 viser også at økokundene handler for 84 prosent mer enn de som ikke handler økologisk, mot 71 prosent ved de to siste målingene. Økokundene er med andre ord gull verdt for butikkene. De to siste årene har også de som handler økologisk handlet flere økologiske varer enn tidligere.

– De som handler økologisk er glade i mat og handler for mye mer enn andre kunder. Dette har vært en trend i flere år, sier Marcelle Askew.

Det er nesten en dobling i antall personer med mer enn tre økovarer i handlekurven. Det var 22 prosent av økokundene i 2010 og 41 prosent i

2012. Særlig de med små barn eller som venter barn, synes å handle mye når de først handler.

– Hva er det mest interessante ved årets undersøkelse?

– Det at det spisser seg er litt artig. De som liker økologisk og ordentlig mat liker det enda mer og kjøper mer, mens motpolen, de som gir blaffen, gjør det mer bastant enn før, sier Marcelle Askew.

Powered by Labrador CMS