Nyheter

Lavpris vil spare på varehåndtering

Lavprishandel som vil spare penger på å håndtere varene, er en av de store emballasjetrendene.

Publisert Sist oppdatert

Markedssjef Fredrik Stenson i Stora Enso trekker frem fem ulike trender i detaljhandelen som har mye å si for emballasjeprodusentene fremover: lavprishandelens vekst, emvs gjennomslagskraft, intelligente emballasjeløsninger, overgangen til nettsalg og større fokus på holdbarhet.

– Lavprishandelen styres av kostnadsreduksjoner. For vår del snakker vi om håndteringskostnader, sier Stenson til Packnews. Han trekker frem tall som viser at når produktene pakkes ut og presenteres separat i hyllene, utgjør utgiftene til håndteringen mellom 2,5 og 3 prosent av omsetningen. Med hylleklar emballasje ligger andelen mellom 1,5 og 2 prosent. Når pallene kjøres rett inn i butikk, er håndteringskostnadene bare 0,8 til 1 prosent av omsetningen i butikken.

Powered by Labrador CMS