Nyheter

Lederskepsis til Linkedin-profil

Hver fjerde leder med personalansvar er negativ til at de ansatte har offentliggjort CV-en sin på Linkedin. 15 prosent opplever at det gjør enklere for konkurrenter å rekruttere medarbeideren.

Publisert Sist oppdatert

Linkedin har opplevd en voldsom vekst i Norge de siste par årene, og per juli 2013 var det registrert over 840 000 norske brukere. Men skal man tro norske ledere, er ikke dette en udelt positiv utvikling. Litt under halvparten (46,1 prosent) av norske ledere synes det er ok at medarbeiderne offentliggjør CV-en sin på Linkedin, mens 27,1 prosent ikke synes det er greit. 26,6 prosent svarer at de ikke vet.

Dette fremkommer av Xtra personells årlige lederundersøkelse hvor 512 norske ledere med personalansvar har deltatt.

– Linkedin er, som undersøkelsen avslører, et tveegget sverd. På den ene siden er det et nyttig verktøy i rekrutteringssammenheng når man selv rekrutterer, men på den annen siden eksponerer egne medarbedere sin egen kompetanse, noe som igjen gjør dem attraktive for å bli rekruttert, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke var i et jobb-byttemodus, sier administrerende direktør Hanne Zimmermann i Xtra personell.

Det er tre grunner til ledernes skepsis: 15 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å rekruttere sine egne medarbeidere, 5,7 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å se hvilken kompetanse organisasjonen besitter, mens 6,6 prosent mener det bidrar til å skape et inntrykk at deres medarbeidere er på jobbjakt.

– Jeg har forståelse for alle tre grunnene, samtidig er trenden i samfunnet og arbeidslivet ellers større grad av åpenhet, blant annet drevet frem av sosiale medier, så dette er nok noe lederne må ta innover seg og tilpasse seg. Det går samtidig an å snu på tankegangen, og se på Linkedin som en unik mulighet for virksomheten til å vise frem sin kompetanse – også på individnivå, sier Zimmermann.

Det er lederne i privat sektor som er mest skeptisk (30,9 prosent) til at medarbeiderne offentliggjør sin CV via Linkedin, men det er samtidig i denne sektoren fleste ledere synes det er helt greit (47,2 prosent). I offentlig sektor er 22 prosent av lederne negativt innstilt til at medarbeiderne offentliggjør CV-en sin på Linkedin, mens 44,4 prosent er fortrolig med det. I offentlig sektor er det imidlertid en stor vet ikke-andel (33,7 prosent) sammenlignet med privat sektor (21,8 prosent).

– Linkedin er blitt en kanal hvor man knytter kontakter og bygger nettverk og hvor man kan vise frem og dele faglig kompetanse. Medarbeidere som er aktive på Linkedin kan derfor også skape betydelige verdier for arbeidsgiveren gjennom Linkedin. Norske ledere og virksomheter burde fremfor å frykte at noen snapper opp medarbeiderne sine, fokusere på å utarbeide og implementere en strategi for sine medarbeideres deltakelse på Linkedin, sier Zimmermann.

Powered by Labrador CMS