Nyheter

Lei melk?

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Selv den mest iherdige tilhenger eller motstander av meierisamvirke og markedsordning, må vel nå begynne å bli lei av krangelen mellom konkurrentene på meierisektoren. For dem som skal selge og/eller drikke melken, ville det vært en fordel om meieriene brukte mindre ressurser på å krangle seg imellom og mer på å lage gode meieriprodukter.

Helt siden melkebonde Per-Idar Vingebakken på Nordås Gårdsmeieri og Synnøve Finden med Dag Swanstrøm i spissen stakk frem hodene og ble de første reelle konkurrentene til Tine i moderne tid, har kampen om melkepengene gått like mye i avisspaltene og i de hel- og halvoffentlige postkassene som der den egentlig burde gått: I butikkene. Både Tine, Synnøve Finden og Q-Meieriene har lansert en lang rekke gode produkter, men krangelen om penger har fått altfor mye oppmerksomhet på bekostning av den daglige kampen om forbrukernes lommebøker og mager.

Det er store summer det strides om på meierisektoren. Det er forståelig at Synnøve og Q-Meieriene reagerer på det de oppfatter som overpris og urettferdige ordninger, og det er forståelig at Tine mobiliserer innflytelse og lobbyister for å beholde dagens ordning. Men det må da gå an å bli ferdig en gang? La oss håpe at de kommende rundene i retten vil gi en avklaring, at de som fremdeles måtte føle seg urettferdig behandlet, får kjørt sakene til topps til en endelig beslutning i rettsapparatet eller det politiske systemet, og at vi deretter kan glede oss til å lese om melk som dagligvare, ikke som advokatmat.

Det er hyggelig for dagligvarebransjen at produsentene krangler. Gode kampanjer i butikken, dyktig bruk av reklame og pr, kappløp om å utvikle de beste produktene - alt dette skaper verdier for både leverandører, handel og markedsførere. Men når det er politikerne, advokatene, organisasjonene og professorene som står for krangelen, blir det ikke mye mersalg eller entusiasme av det. Her har meieriselskapene litt å lære av dem som leverer bleier, sjokolade, brød, ferdigretter og de aller fleste andre varene i norske dagligvarebutikker.

Powered by Labrador CMS