Nyheter

Leiro lei av leveringssvikt

OSLO: - En forutsetning for innovasjon og nye produkter er at leverandørene klarer å levere det de har lovet. Det har sviktet for svært mange i 2007, sier konsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen. Nå skjerpes kravene til leverandørene.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag samles medlemmene i Dagligvareleverandørenes Forening til sitt årlige høstmøte, denne gang i Tønsberg. Temaet er innovasjon i dagligvarebutikkene. Konsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen finner det betimelig å minne leverandørene om at en forutsetning for innovasjon, er at man leverer det som er allerede er avtalt.

- I år har det vært spesielt ille, og forklaringene vi får er alt fra råvaretilgang til dataproblemer. Leveringssikkerhet er et alvorlig problem for butikkene. I år har vi opplevd at det har sviktet både når det gjelder leveranser og oppfølging i butikkene. Til og med kampanjevarer har uteblitt, sier Leiro til Handelsbladet FK.

- Det er en situasjon vi ikke kan leve med. Vår lojalitet blir satt på prøve. Regnet i juli reddet grillsesongen, for det manglet rett og slett kjøtt. Det er et av mange eksempler som viser at det må gjøres noe, sier Sverre Leiro.

NYE KRAV

Leiro vil ikke navngi leverandører som har sviktet, men etter hva Handelsbladet FK erfarer, er det jevnt fordelt fra landsbrukssamvirket til store børsnoterte leverandører.

- Vi kommer til å stille klare krav når det gjelder levering, oppfølging og butikkbesøk fra leverandørene. Leveringssikkerheten er en forutsetning for alt, også innovasjon, sier Leiro.

- Hva tror du er årsaken til leveringssvikten?

- Det er sammensatt, men personlig lurer jeg på om rasjonaliseringen er gått for langt. Kanskje har jakten på kostnader gjort at man har mistet fokus på inntektsmuligheter. Mange har ikke har lager lenger, og da er fallhøyden stor om det blir svikt.

MARKEDSREGULERING

Norgesgruppens toppsjef mener alt som er skjedd med innovasjon og nye produkter innenfor frukt/grønt og hvitt kjøtt, viser at det går an å skape verdivekst for etablerte kategorier. Leiro sier det ikke er tilfeldig at det skjer i den delen av landbruksindustrien som ikke er markedsregulert.

- Det viser at frihet og marked gir vilkår for gode innovasjoner og vekst. Prior er et glimrende eksempel, med markedet som drivkraft.

- Og konklusjonen er?

- Markedsreguleringen er et av de viktigste hindrene for innovasjon, og årsaken til manglende leveranser i disse kategoriene. Tiden er overmoden til å avvikle markedsreguleringen for melk og rødt kjøtt, en ordning som styres av Tine og Nortura. Hvis ikke vil nye produkter, nye aktører og import utnytte situasjonen, sier Leiro

I det nye Nortura-konsernet vil Prior og Gilde samle makten, og storkunden Norgesgruppen håper at det fortsatt vil bli konkurranse mellom hvitt og rødt kjøtt, blant annet for å holde innovasjonstrykket oppe.

- Jeg håper ikke fristelsen blir for stor, slik at det blir bare kostnadskutt og konsernsamling. Det vil alle tape på. Jeg vil ha full konkurranse mellom hvitt og rødt kjøtt (les Prior og Gilde). Norgesgruppen er et bevis på at intern konkurranse virker skjerpende, sier Sverre Leiro til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS