Ferskvarer gir mersalg: Ass. ferskvaresjef Cathrine Jægerud med et knippe grillspesialiteter fra ferskvaredisken på Coop Mega Kolbotn. Veien er kort for kunden til å ta med seg marinader og grillsauser i samme slengen. Konseptutvikler og Corporate Chef i Haugen-Gruppen, Daniel Barry, er såre enig.

Nyheter

Levende disker og inspirasjon

– Vi har et stort grillsortiment i år, sier Cathrine Jægerud hos Coop Mega Kolbotn. Ferskvareekspertene har kastet seg inn i grillsesongen – og Dagligvarehandelens grillkonkurranse – med bredere utvalg enn på lenge.

Publisert Sist oppdatert

Av Pål H. Christiansen

Coop Mega har fått tilført en rekke nye butikker i Osloområdet etter overtakelsen av Ica. Om kjeden kanskje er en utfordrer i supermarkedssegmentet, kan den så avgjort bli å regne med i konkurransen om de beste grilleksponeringene med ferskvareinnslag i juni og juli. At Coop Mega kan grill vet vi fra før: Coop Mega Madla er flere ganger vinnere av Dagligvarehandelens grillkonkurranse.

Har styrket ferskvaretilbudet

– Vi prøver å fortelle folk at det er grilltid med de kampanjene vi har og en sterk ferskvareprofil. Mega er eksperter og har alt av ferskvare. Alle her fokuserer på grill hele sesongen og vi begynner allerede før snøen har gått i april, sier butikksjef Adrian Akgün på Coop Mega Kolbotn til Dagligvarehandelen.

Vi har tatt turen til Kolbotn sammen med Daniel Barry, som er konseptutvikler og Corporate Chef i Haugen-Gruppen AS og dessuten medlem av juryen som skal bedømme bidragene i grillkonkurransen.

Butikken imponerer med et skikkelig grilltema med farger og levende ferskvaredisker med grillspesialiteter. Tilbehøret står innimellom diskene og sjokkere plassert midt i smørøyet legger til rette for mersalg. Grill perfekt-konseptet med 3 for 2-kampanjen går i år for tredje gang, riktignok uten Weber med på laget, men kjeden har til gjengjeld styrket samarbeidet med Gilde på kjøttsiden.

Tilbehør i disken inspirerer

– Coop har gjort mye på emv når det gjelder grill de siste årene, men vi har trengt et bedre utvalg, som både tilbyr emv og annet. Vi har et stort sortiment fra Gilde i år, også av farser og ferdige produkter som grillspyd. Det ser veldig fint ut i disken. Når det er fint vær er folk villige til å betale mer for grillmaten, sier ass. ferskvaresjef Cathrine Jægerud, som synes Coop Mega har blitt flinkere til å utdanne sine ferskvareansatte, noe som kommer godt med i grillsesongen.

– Kundene trenger hjelp til å prøve selv fra ferskvaredisken. Da er det viktig med kompetanse hos de ansatte slik at de kan gi anbefalinger, enten det er om tilbereding eller tilbehør som marinader, sier hun.

Butikken eksponerer marinader og sauser i ferskvaredisken. Flaskene i disken gir kundene inspirasjon og en påminnelse om å sjekke ut sjokkerne som står i nærheten, understreker Jægerud.

Butikker som leker

– Vi vil gjerne inspirere kundene til å lage noe hjemme selv med ferskvarer - eller gjøre det enkelt ved å kjøpe noen ferdige spesialiteter i disken. Inspirerte grillkunder kjøper gjerne mye. Først kjøper de kjøttet, så ser de marinadene og kommer på at de vil ha det, sier hun.

– Vårt inntrykk er at folk vil marinere selv. Denne typen eksponeringer gir kundene ideer og inspirasjon til å leke seg litt. Dette er mersalgsprodukter. Folk trenger ikke nøye seg med den samme marinaden eller sausen hele sommeren, sier Daniel Barry, som liker måten Coop Mega tenker på.

– Levende disker og et levende grillområde med ferskvarer som skaper salg er noe positivt som man får gode assosiasjoner til.

Haugen-Gruppen har aldri jobbet så tett med Coop Mega som nå. – Coop Mega har blitt en viktig kjede for oss. Det skjer masse i butikkene, som er villige til å leke. Det synes vi er morsomt, sier Barry.

Denne saken er hentet fra ukens papiravis.

Levende grillmiljø: Ferskvaredisker og tilbehør går hånd i hånd på Coop Mega Kolbotn.
Powered by Labrador CMS