Nyheter

Lidl eneste på karrieredag

NYDALEN I OSLO: Lidl var den eneste dagligvarekjeden som deltok på BIs karrieredag. - Sløvt, synes studendene. - En viktig arena, mener Lidl, som er opptatt av å vise frem karrieremulighetene i den tyske kjeden.

Publisert Sist oppdatert

Tusenvis av studenter og opp mot hundre utstillere var på plass da BI arrangerte karrieredag. Men bare Lidl var representert på dagligvaresiden. Det synes Thomas Røise, markedsansvarlig for Varehandelens Studenter (Vass), er for dårlig. - Det er kjempebra initativ fra Lidls side, men jeg synes det er litt sløvt at ingen av de andre stiller. Vi ønsker oss helt klart flere varehandelsaktører. Det er tross alt 360 varehandelsstudenter her, hvorav 25 har spesialisert seg på dagligvare. Her er det stor sannsynlighet for at de som stiller, kan få tak i en håndfull kvalifiserte folk, sier Røise.

FIRE FRA LIDL

Nettopp derfor var Lidl på plass med egen stand og fire representanter. - Vi driver kontinuerlig ekspansjon og trenger stadig nye folk. BI er for oss en naturlig plass å hente inn dyktige folk, sier salgssjef Bjarne Sørgjerd til Handelsbladet FK.

På karrieredagen er Lidl er ute etter folk til alt av stillinger, det være seg alt fra butikksjefer og distriktssjefer, til traineer og folk i administrative roller.

- Vi får veldig mye positiv respons, mange har vært innom og spurt hvordan det går med Lidl og hvilke muligheter det er i kjeden, forteller Sørgjerd.

Hvorfor de andre kjedene ikke er tilstede, vil han ikke spekulere så mye i. - Kanskje de ikke har behov for folk, eller har andre rekrutteringsarenaer. Vi trenger i

hvertfall påfyll, og synes det er viktig å vise oss frem her, å vise at vi er i markedet og vil ha folk, sier Sørgjerd.

DELI DE LUCA

På servicehandelssiden var Deli de Luca eneste med stand. Alle distriktssjefene og to av gründerne var med. - Vi er på jakt etter nye franchisetakere, og håper å få kontakt med potensielle her. Da hjelper det ikke bare å dele ut en folder, derfor er vi så mange her, så vi kan snakke med studentene personlig og etablere kontakten, sier Geir Syversen.

Deli de Luca hadde trolig standen som trakk mest folk under Karrieredagen. Med børek og sushi og mange andre smaksprøver trakk de studenter til seg i flokk.

- Får vi tak i én franchisetaker i løpet av denne dagen, er det verdt å være her, sier Terje Bergh.

- En stand her er billig i forhold til en stillingsannonse i Aftenposten, tilføyer Syversen, som synes det er litt rart at ikke flere bruker denne arenaen.

- Her kommer vi i direkte kontakt med målgruppen vår, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS