Nyheter

Lidl leder an

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

16. mai ble Lidl den første lavpriskjeden i Norge som satser på et utvidet fairtradesortiment.

Heretter kan kundene kjøpe rettferdig sukker, kaffe, te, appelsinjuice og sjokolade, alt med Lidls eget fairtrade-merke «Fairglobe». Nå hylles den tysk-eide dagligvarekjeden av samarbeidspartneren Max Havelaar.

- Det er viktig at Fairtrade-merkede varer også kommer inn i lavpriskjedene. For mange er lavprisbutikken deres nærbutikk, og disse kundene er også opptatt av å handle etisk. Det er ikke nødvendigvis slik at kundene i lavpriskjedene kun tenker pris, de tenker også kvalitet og etikk. Nettopp derfor er det så bra at Lidl nå går foran blant

lavpriskjedene!, sier

Ragnhild Hammer,

daglig leder i Fairtrade

Max Havelaar.

Lidls Fairglobe-produkter lanseres i nært samarbeid med Fairtrade Max Havelaar Norge og oppfyller alle fastsatte standarder for slike produkter. Dette innebærer blant annet at produsentene får en garantert minstepris for produktene, pristillegg for økologisk dyrkede varer og er sikret langsiktige leveringsavtaler. Fairtrade-organisasjonen arbeider for bærekraftig og miljøvennlig landbruk og stiller krav om økologiske minstestandarder, som for eksempel forbud mot genmanipulerte varer. Lidl ønsker med denne lanseringen å bidra til å bedre leve- og arbeidsvilkårene til fattige småbønder og plantasjearbeidere i utviklingsland.

Powered by Labrador CMS