Nyheter

Lidl var ikke forberedt

UFORBEREDT: Lidl var ikke godt nok forberedt da den tyske lavpriskjeden etablerte seg i Norge. Det sa Norgesgruppens konsernsjef Sverre Leiro under FK-konferansen.

Publisert Sist oppdatert

- Hadde Lidl fått sjansen en gang til, ville det blitt annerledes. De ville kun etablert seg i stor-Oslo og det ville igjen utfordre resten av dagligvarebransjen når det gjelder kostnader og pris. Det ville trolig ført til at dagens lik pris-system ville stått for fall, sa Leiro og han fortsatte.

- Hadde jeg vært i Lidl, ville jeg samtidig tatt kontakt med noen leverandører og fristet med en høy andel merkevarer i butikkene. Men nå er ikke Lidl mer, og det beklager jeg. En rose i bedet er dessverre blitt borte, og samtidig er konkurransen blitt betydelig skjerpet.

Sverre Leiro ga Lidl litt av æren for at bransjen hadde styrket seg på egne merkevarer, nonfood og kategorier som frukt og grønt. - Når Lidl er borte, vil det åpne for nye etableringer, kanskje spesielt av butikker som er drevet av innvandrere og våre nye landsmenn. Der sto Lidl sterkt, og det er også en utfordring. Vi må ta mer hensyn til våre nye landsmenn når det gjelder produkter og tradisjoner. Der ligger et vekstmarked, sa Leiro.

Bakenden først

Norgesgruppens toppsjef roste også konkurrenter, som kooperasjonen, for det den har gjort på konseptsiden. Men samtidig sendte han med en ironisk kommentar om konkurrentens markedsposisjon. - Jeg har stor respekt for kooperasjonen, det er en sovende bjørn. Jeg ser den er på vei ut av hiet, med bakenden først. Det er jo den tyngste delen av kroppen, sa Leiro.

Leiro var også innom flere konkurrenter, uten å nevne navn. - Jeg tror at en av kjedene i Norge vil bli kjøpt opp over tid, sa Leiro. Etter hva Handelsbladet FK erfarer var det Rema 1000 og Ica som var adressen.

Nye oppkjøp

I Norgesgruppens strategiplan ligger etablering av et eget hypermarked/ stormarkedskonsept. Mange innsidere i bransjen tror det vil bli lansert innen ett til to år.

Norgesgruppens kjøp av 49 prosent av aksjene i Euro Sko Group Sverige bekrefter strategien om vekst i faghandelsbransjen. Det er en norsk og nordisk strategi som Handelsbladet FK tidligere har omtalt. Fra før er Norgesgruppen eier av bokhandelkjeden Libris. - Vi satser på faghandelskjeder for å få økt kunnskap om spesialvarer, sa Sverre Leiro.

Powered by Labrador CMS