Nyheter

? «Light» er ute

GRÜNERLØKKA I OSLO: «Lett» eller «light» er ord som er helt ute. Å lage et temanummer om det, er på en måte helt steinaldersk. De sukkerfrie produktene har helt andre navn.

Publisert Sist oppdatert

Det er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha snakket med trendforskerne John Spilling og Ole Petter Nyhaug i MMI Univero og Univero Fishnet. For ingen med innsikt i hva folk føler for mat nå, kaller lenger produkter for lette, light'e, fettfattige eller annet som får folk til å tenke at dette umulig kan smake.

? «Lett» er belastet? Nå er det smak som gjelder. «Lett» har blitt et belastet ord. Når produsentene skal lansere nye produkter, finner de andre navn, sier Ole Petter NyhaugFor eksempel er Sprite Zero og Pepsi Max sukkerfrie produkter som på 80-tallet ville bli kalt lettbrus. Sprite Zero er et navn som signaliserer noe røft og maskulint. Pepsi Max signaliserer nettopp noe ekstra, og det er dét som sender salgskurvene oppover. Coca-Cola Light har ikke hatt betydelig salgsvekst, i motsetning til disse nye lett-brusene, sier Spilling, som er ansvarlig for undersøkelsen Norsk Spisefakta.? Produsentene må brande det med noe de tøffe gutta kan identifisere seg med.Snakket om helse og sukkerfritt går ikke hjem hos dem.

Premium? Trenden nå er at folk betaler litt ekstra for kvalitet, gode råvarer og god smak, sier Nyhaug.Trenden, som Nyhaug kaller «premium», går igjen i alle kategorier.? Sjokoladeprodusentene kunne aldri finne på å lage lett-sjokolade nå. I stedet kommer smaksrike, nye varianter som for eksempel Nidars nye Bocca-serie, eksemplifiserer han.Dette betyr at helsetrenden er på vei ut. Spilling viser til statistikk som bekrefter det. For eksempel hadde kyllingsalget en enorm vekst frem til 2001. Folk betraktet kylling som et sunnere produkt enn det røde kjøttet, på en måte et lett-produkt. Nå er folk litt mette av alt helse-snakket. Andel spurte som svarte at de var interesserte i helse, gikk ned fra 50 prosent til 44 fra 2001 til 2003.Fokuset på sukker gir imidlertid disse produsentene nye utfordringer.? I USA dør nå flere av fedme enn av kreft. WHO har flyttet fokuset fra røyking til sukker. Likevel vil vi heller ha orginal cola enn cola light, mener Nyhaug.Spilling tror fokuset på sukker kan blåse liv i helseinteressen. Dette har kommet særlig det siste året, og er ikke synlig på statistikkene ennå.

Diett avløser «lett»Man kan si at diettene er det folk nå kaster seg over når de trenger å ta av noen kilo eller vil leve sunnere.? Dette har gitt en helt ny dimensjon. I tillegg til trender innen produkter, har vi fått trender innen dietter. De har sine egne brands, og i USA har butikkene egne hyller for diettmerkene, forteller Nyhaug.Går du til Atkins-hylla, fins alt du trenger for å levet etter den dietten.? Dette er typisk. Folk skal ha det enkelt. Må man jakte rundt i butikken etter produktene som passer inn i dietten, dropper folk hele greia.

Powered by Labrador CMS