Nyheter

Light, Extra, Zero og Free

LØRENSKOG: Coca-Cola Drikker opplever en voldsom vekst i etterspørselen etter sukkerfrie produkter. Coca-Cola Light økte snaue ti prosent i fjor, Tab Extra selger bra, og i år kommer to Fanta Free-varianter til Norge.

Publisert Sist oppdatert

? Ser vi på den samlede omsetningen av merkevaren Coca-Cola, står lightversjonen ved utgangen av 2004 for 30 prosent. Men vi har noe å strekke oss etter. Det finnes nemlig markeder i Europa, blant annet Storbritannia, hvor de to variantene er like store, sier informasjonssjef Stein Rømmerud.Han peker også på at Coca-Cola doblet vannsalget i året som gikk. Andelen i dagligvarehandelen er i overkant av ti prosent, og Bonaqua er nå det nest største kullsyrevannet i denne kanalen. For å surfe på sukkerfritrenden forteller han at Coca-Cola Drikker i løpet av 2004 lanserte tre nye alternativer: Coca-Cola light lemon, Sprite Zero og Bonaqua Cranberry. I februar kommer selskapet med to helt nye sukkerfrie Fanta-alternativer: Fanta Free orange og Fanta Free pineapple grapefrukt. ? En virkelig nyhet, fordi vi hittil ikke har hatt noen light-produkter i Fanta-segmentet. Dette blir forøvrig vår mest omfattende og viktigste lansering i år, og begge variantene er resultatet av nitid forbrukertesting mot unge forbrukere. Vi vet nemlig at smak er en utfordring på sukkerfrie produkter, sier Rømmerud. ? For å kunne utnytte den voldsomme veksten i etterspørselen etter sukkerfrie produkter, må vi utvikle produkter som forbrukerne liker. Særlig de unge forbrukerne i alderen 15 til 29. Her har vi et stort potensiale, fordi det i motsetning til tidligere år nærmest er blitt inn å drikke light, og i vår bransje er det i denne aldersgruppen man bygger en merkevare, fastslår Stein Rømmerud.

Powered by Labrador CMS