Nyheter

Liker Kiwi best

Leverandørene liker Kiwi best. Det viser en fersk undersøkelse fra Brandmark Consulting. Kiwi har ligget i toppen i flere år, men går i år for første gang forbi Rema som kjeden som gir leverandørene det beste totalinntrykket.

Publisert Sist oppdatert

Leverandørene har talt: Kiwi er den kjeden i dagligvarebransjen de liker desidert best. I år er kjeden overlegen i forhold til konkurrentene.

FORBI REMA

Den ferske undersøkelsen fra Brandmark Consulting viser at Kiwi vinner på fem av fem hovedspørsmål og 30 av 32 underspørsmål. I tillegg scorer Kiwi også for første gang best på hvilken kjede som gir det beste totalinntrykket. Her har Rema 1000 i flere år ligget øverst.

- Dette er veldig artig. Vi er opptatt av å være best, og for oss betyr det mye at leverandørene har så god tillitt til oss, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til Handelsbladet FK.

Den viktigste årsaken til at kjeden scorer så bra, mener Burud er gjennomføringsevnen til Kiwi. - Vi leverer ganske enkelt det vi blir enige om, sier Burud, som nå har klare forventninger til at resultatene fra undersøkelsen reflekteres i bedre betingelser fra leverandørene.

MENY-ULTRA TOPPER

Undersøkelsen er for øvrig delt inn i to kategorier: Én for lavpris- og nærbutikker og en for fullsortimentsbutikker. I lavpriskategorien kommer Rema 1000 som en god nummer to etter Kiwi, etterfulgt av Bunnpris, Coop Prix, Joker og Rimi.

I fullsortimentskategorien er det Meny-Ultra som ligger på topp, med best score på fire av fem hovedspørsmål, etterfulgt av Coop Obs, Coop Mega og Ica Maxi. Coop Obs scorer best på sisteleddsmarkedsføring.

- Vi har ambisjoner om å ligge i tetsjiktet, og det er såpass hard konkurranse i dagligvaren at det er viktig å skille seg ut også på andre områder, sier Vidar Ullenrød i Coop Norge.

Når man slår sammen de to kategoriene og ser alle kjedene under ett, er Kiwi nummer én, Meny-Ultra nummer to og Rema 1000 kommer på tredje. På de neste plassene følger Coop Obs, Coop Mega, Ica Maxi og Bunnpris. - Rekkefølgen på kjedene er ganske stabil fra år til år, men vi ser at forskjellene er blitt større. Ingen av kjedene får dårlige karakterer, men de gode blir stadig bedre, sier Anders Tunold-Hanssen i Brandmark Consulting.

49 LEVERANDØRER

150 personer fra 49 leverandører har vært med i undersøkelsen, som altså består av fem hovedspørsmål og 32 underspørsmål. De fem hovedpunktene som leverandørene blir spurt om å bedømme, er innvoasjon, samarbeidsevne, styring av kjedekonsept, sisteleddsmarkedsføring og markedsføring av kjedekonseptet. Bare på det siste hovedpunktet måtte Kiwi gi tapt på to underspørsmål til Rema 1000. - Rema 1000 har alltid vært gode på det punktet, de har et enkelt budskap og kommuniserer klart hva kjeden står for, sier Knut Eken i Kiwi.

Men Kiwi har altså tatt kraftig igjen på de aller fleste punkter. I fjor scorte kjeden til sammenligning best på tre av fem hovedspørsmål og 23 av 32 underspørsmål.

- Kiwi har tydeligvis tatt noen positive grep det siste året, og er blitt veldig flinke til å synliggjøre sin egenart, tror Anders Tunold-Hanssen.

Powered by Labrador CMS