Nyheter

Lilla kaffevekst

ØKER: Kaffehuset Löfbergs Lila er i sterk vekst i det norske markedet. Påfyll av nye kunder gjør at det svenske selskapet budsjetterer med en vekst på sterke 40 prosent i 2009. Nå skal antall ansatte økes samtidig som selskapet etablerer sitt eget kaffeakademi i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

- Vi kommer til å øke fra 10 til 15 ansatte i løpet av 2009. Vi har bestemt oss for å satse på egne salgsfolk i markedet, som en del av vår strategi for å bli en sterk aktør i Norge, sier markedssjef Pelle Andersson i det norske salgsselskapet til Löfbergs Lila til Handelsbladet FK.

Nye kunder

Fra nyttår kommer Statoil inn som ny storkunde. Löfbergs Lila skal levere kaffe til 411 Statoil-stasjoner rundt om i Norge, både til kaffeautomatene og stasjonsbutikkene. Med Statoils 750 000 frokostklubbkunder betyr det tilgang til en kaffesterk kundegruppe - Statoil . -avtalen tar vi som en bekreftelse på at vi gjør de rette tingene, sier markedssjefen.

Statoil er en av flere store avtaler som bidrar til veksten. Löfbergs Lila har også fått en større avtale med Sodexo, et selskap som driver 120 kantiner rundt om i landet. Fra før er Innkjøpsgruppen (ISS, Umoe Catering og Choice-hotellene) på kundelisten.

Det er også vekst i dagligvarebransjen. Ica, Norgesgruppen og Coop har gitt økt plass til den lilla utfordreren. For noen uker siden slapp kooperasjonen til to nye merker fra Löfbergs Lila - økologisk kaffe og Fairplay, et produkt som både er økologisk og fairtrade.

Påfyll?

Etter det Handelsbladet FK erfarer, er Löfbergs Lila i samtale med flere aktører i både storhusholdning og dagligvare, og det er ventet påfyll av nye kunder.

- Det jeg kan si, er at vi arbeider aktivt med å posisjonere oss i det norske markedet. Det er viktig for oss å være i posisjon i begge salgskanalene. Storhusholdning er et viktig område, det fungerer også som en rekrutteringskanal for nye kunder inn mot dagligvarebutikkene, sier Pelle Andersson.

Handelsbladet FK kunne i mars i år fortelle om den fargesterke utfordreren Löfbergs Lila. Siden har den norske veksten vært bedre enn planlagt. Den lilla fargen på kaffeposene er patentbeskyttet i Sverige. Nå skal den bli enda mer synlig i det norske markedet. Det betyr påfyll av kunder, ansatte og økt volum. Selskapet holder kortene tett til brystet når det gjelder detaljene rundt de nye avtalene, men Andersson er villig til å lette litt på sløret om neste års målsetting:

- Vi budsjetter med en volumvekst på 40 prosent i 2009. Vi er fremdeles en liten aktør, men vi har ambisjoner om å bli blant de større leverandørene i det norske kaffemarkedet, sier Pelle Andersson.

Kaffeakademi

Veksten har gjort at Löfbergs Lila flytter hovedbasen sin fra Nesøya til Oslo i løpet av første del av 2009. I forbindelse med Oslo-etableringen vil selskapet også bygge opp et eget kompetansesenter for sine kaffekunder, eller kaffeakademi, som Löfbergs selv kaller det.

Selskapet satser på opplæring og kompetanse som en del av merkevarebyggingen.

- De fleste norske dagligvarekjedene har en eiermessig forbindelse til en kaffeprodusent, noe som kan gjøre det vanå få ?

- Det er en utfordring, for å si det sånn. Men vi har fått plass til flere av våre merker i butikkene, nå sist ved at Coop har gitt plass til to nye merker. Vi tror at fremtidens forbrukere vil etterspørre større bredde og utvalg av smaker, på tvers av etablerte merker. Vår strategi er at vi skal være blant de beste på produktutvikling, innovasjon og miljø. Det er en forutsetning for å lykkes. Én ting er smaken, men morgendagens kunder vil i økende grad ta hensyn til miljøprofilen i valg av produkter. Statoil-avtalen er et slikt miljøvalg, det har selskapet selv sagt, sier Pelle Andersson.

Powered by Labrador CMS