Foto: Unilever og Lilleborg

Nyheter

Lilleborg vant over tidligere samarbeidspartner i retten

Oslo tingrett har slått fast at varemerket Cif er ugyldig og at Unilever for egen regning må tilbakekalle og eksportere alle produktene ut av Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Dagens Næringsliv. Lilleborg lanserte Jif i Norge i 1977 og eier rettighetene til merket i Norge. I 2018 introduserte Unilever Cif i Norge gjennom Iceland-kjeden, og i slutten av februar gikk Lilleborg, som er en del av Orkla-konsernet, til sak mot det multinasjonale selskapet.

Historien om Lilleborg og Unilever startet på slutten av 1950-tallet, da de hadde et nært samarbeid i Norge. Men etter at eierskapet til en rekke kjente produkter som Omo, Jif og Sun ble overført til Lilleborg i perioden frem til 1970, har partene i dag kun en leveranseavtale, ifølge DN.

Lilleborg mente at Unilever med salg og markedsføring av Cif-produktene snyltet på deres innsats, og krevde erstatning for tapt salg og omdømmeskade, samt at alle varer med Cif-varemerket som er i Unilevers besittelse i Norge, skulle eksporteres ut av landet. Oslo tingrett gir Lilleborg medhold i samtlige av sine krav. Unilever forbys å bruke Cif frem til en rettskraftig avgjørelse i saken foreligger. Lilleborg tilkjennes saksomkostninger på fire millioner kroner, samt vederlag og erstatning fra Unilever på 10.000 kroner. I tillegg pålegges Unilever å sørge for at alle produkter som er «påført kjennetegnet Cif» eksportere disse ut av landet for egen regning.

Powered by Labrador CMS