Nyheter

Litago med norsk ku-reality

I dag lanseres verdens første realitykonsept med kuer i hovedrollen. Frem til 25. september kan du følge ti norske melkekuer døgnet rundt i jakten på høstens nye Litago-smak.

Publisert Sist oppdatert

– Både jeg og kuene mine gleder oss veldig. Jeg har ikke registrert noen primadonnanykker så langt, men det virker som de skjønner at noe spennende er på gang, sier melkebonde og matmor Elin Mørk fra Sørum på Romerike.

Siden relanseringen av Litago i 2008 har over 50 000 nordmenn vært med å utvikle nye smaker på melkedrikken. Ved å la forbrukerne selv få bestemme, har konseptet som går under navnet «semesterets smak» vokst seg svært populært. I høst er det altså kuene selv som skal bestemme hva melken skal smake.

– Dette blir først og fremst utrolig morsomt. Ti melkekuer følges av kameraer døgnet rundt fra 20. til 25. september. Jordet de befinner seg på er delt inn i ruter, og hver rute representerer en smak som Litago-fansen selv har kommet frem til. Du og jeg kan påvirke hvilken rute kuene skal oppholde seg i ved å stemme frem ulike lokke-aktiviteter som vil foregå på jordet hele uken. Smaken som representeres av ruten kuene har oppholdt seg mest i, blir den nye Litago-smaken, forteller merkevaresjef Anette Tvenge i Tine.

Vil et lass bananer lokke kuene til seg, og liker kuer korpsmusikk? Virker egentlig de tradisjonelle «kom kyra»-sangene fremført av en ekte budeie, og er kuer virkelig så glade i gress som de gir uttrykk for? Disse og liknende spørsmål er hva en kan vente å få svar på i løpet av ku-reality-uka.

De fleste av oss har nok enda til gode å oppnå den gode dialogen med ei ku. Fra i dag av kan dette være en saga blott, i hvert fall om vi skal tro melkebonde Elin Mørk.

– Hele denne uken kan du prate med kuene mine på nettsamfunnet Twitter. Hver ku har fått sin egen Twitter-profil, noe som gjør det ekstra gøy å følge dem på skjermen. Du kan bli bedre kjent med dem, følge med på hva de tenker og hvorfor de gjør som de gjør. Rett og slett rauting anno 2010, humrer Mørk.

Enorm vekst

Siden relanseringen i 2008 har Litago-drikkene opplevd en eksplosiv salgsvekst. Fra 2008 til 2009 økte salget med hele 71 prosent. Engasjement og demokrati i sosiale medier har vært et nøkkelelement for suksessen, og har bidratt til at produktene i dag omsetter for opp mot 250 millioner kroner.

– Engasjementet blant våre 50 000 Litago-fans har vært helt avgjørende for Litago som merkevare. Samtidig er det utrolig givende å spille på lag med forbrukerne på en måte som skiller seg vesentlig ut fra hva man er vant med i tradisjonelle markedsføringskanaler, avslutter Anette Tvenge i Tine.

Powered by Labrador CMS