Nyheter

Lite er mer enn nok...

VINNER: Sjelden kan en nylansering vise til så gode salgstall som Tuborg Lite. Halvannet år etter Ringnes tok den ut i det norske markedet, har lavkalori-ølet oppnådd en årsomsetning på hele 261 millioner kroner. Nå er produktet kåret til Årets lansering av Nielsen og Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av de siste 52 ukene har omsetningen av øl økt med hele 672 millioner kroner, tilsvarende 9,5 prosent, på det norske markedet. 160 av disse millionene er det nyheten Tuborg Lite som står for. Halvannet år etter at den ble lansert på det norske markedet, har Tuborg Lite fått en markedsandel på 3,4 prosent.

t

- Dette er et meget godt resultat t i en kategori med svært mange varianter og store volumer. Dette tyder på at Ringnes har gjort en solid jobb med lanseringen av dette produktet, sier jurymedlem Knut Gartland i Nielsen.

Gartland sier han sjelden har sett t nykommere med så å sterk stayerevne. - - Tuborg Lite pekte seg tidlig ut som en vinnerkandidat til il prisen, fastslår Gartt--land.

Ingen innovasjon

Noen innovasjon er d det t . dermed ikke snakkk om om.. Lavkalori-øl har eksistert lenge, og flere produsenter har fulgt opp trenden og lansert lite-øl også i Norge.Tuborg Lite har bare gått av med seieren. Og det så det suser. Bare etter 7-8 måneder i salg, hadde Tuborg Lite en omsetning i butikk på hele 101 millioner kroner, viser Nielsen-tallene. - Det er en fantastisk historie, slår Ringnes-direktør Jesper Friis fast. - Idéen er jo ikke ny, men vi fanget en trend og kom på markedet på riktig tidspunkt, fastlår dansken. - Og så har vi laget et produkt som smaker godt. Og det er absolutt en utfordring når du fjerner kalorier. Men all den research og smakstester vi har gjort viser at produktet har appellert bredt, og vi har fått fin lojalitet til produktet, påpeker Friis, som er utrolig stolt over å ha fått prisen.

- Men hvordan forklarer du at dere selger bedre nå enn da dere lanserte? Dere har økt salget med 160 millioner. Det ser man ikke ofte med nylanseringer ggger..

- Neii, men vi har ordentlig ffokus k .. Vi har investert skikkkelig lig, og vi gjør oss ferdig medd et produkt før vi gjør nye y ting. Vi setter alle resssurser til for å lykkes på på produkter p vi tror på. Sammtidig har handelen ttatttt godt imot det, noe somm også bidratt til sukses,, sier Friis.

- Har dere opplevd sammme suksess med noen anndre produkter tidligere ge ?

- Ja, vi hadde noe tilsvarende ti da vi jobbet be opp Pepsi Max, men m det var over mye lengre le tid. Det har gått veldig v raskt oppover med m Tuborg Lite, sier Friis.

Mer å hente

Men M M Ringnes er langt fra fra ferdige fe med Lite-satsingen på det norske markedet. Friis mener det fortsatt er mye å hente, spesielt utenfor de store byene, der markedsandelen på Lite er lavest. - Vi er opptatt av de store regionale forskjellene i Norge, og tror på potensialet i å forstå markedet på butikknivå, ikke bare på kjedenivå, sier Friis.

Men Tuborg Lite er ikke den eneste lite-varianten har fokus på. Ringnes lanserte samtidig med Lite et annet lavkalori-øl, og jobber i hele kategorien. - Skal vi ha synlighet, må det være flere produkter, sier Jesper Friis.

Powered by Labrador CMS