Nyheter

Lite variasjon i norske handlekurver

Når nordmenn handler i butikken, er det de samme varene som legges i kurven om og om igjen, viser en fersk Nielsen-undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Kun 3 av 10 nordmenn handlet noe nytt sist gang de var i butikken. Til sammenlikning sier nesten halvparten av EU-borgere at de kjøpte et nytt produkt sist de var i butikken. Dette kommer frem i en ny undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Nielsen, hvor man har spurt 30 000 personer i over 60 land om deres handlevaner. Allikevel påstår 46 prosent av nordmenn at de er villige til å bytte til et nytt merke.

– For oss nordmenn er det tydelig at pris er viktig, ettersom 21 prosent sier at grunnen til at de byttet merke, var at de fant et rimeligere alternativ, forteller Knut Gartland i Nielsen Norge.

Årsakene til at norske kunder valgte et produkt de ikke har kjøpt tidligere, fordeler seg slik:

Det var nytt: 31%

Det var billigere enn hva jeg pleier å kjøpe: 21%

Noen anbefalte meg å kjøpe det: 21%

Det var enkleste valget: 19%

Det er fra et merke jeg liker: 18%

Undersøkelsen sier også at når nordmenn kjøper et nytt produkt, så gjør de grundig research: 17 prosent sier de sjekket på nettet før de bestemte seg.

Nordmenn handler også mye på impuls, og 15 prosent sier de kjøpte produktet fordi det var i butikken. Venner og familie er også en viktig kilde, da 12 prosent sier det var her de hentet informasjon om produktet.

Powered by Labrador CMS