Nyheter

Lofoten igjen med «mæst fesk»

Nå ønsker fiskekakeelskerne fra nord å ta tilbake lederrollen i fiskeandel, og lanserer fiskeburgere med hele 86 prosent fisk.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Lofoten i 2012 lanserte fiskeburgerne med 80 prosent fisk, kom konkurrentene etter, en etter en.

– Da vi lanserte «Lofoten fiskeburgere med 80 %» fisk i 2012, var dette en vesentlig høyere fiskeandel enn det som var vanlig å finne i markedet. Det vi trodde ville bli et lite nisjeprodukt, skulle vise seg å være akkurat det markedet ønsket seg. Året etter var dette vårt mestselgende produkt, forteller markedssjef i Lofotprodukt AS, Camilla Beck Sætre, i en pressemelding.

Frem til 2012 lå fiskeandelen i hovedsak lå mellom 20 og 60 prosent, ifølge leverandøren. Nå er det mange varianter og merker å velge mellom i butikkhyllene om du ønsker mye fisk for pengene.

– Ved å øke fiskeandelen fra 80 til 86 prosent ønsker vi å signalisere at Lofoten fortsatt står for de beste produktene; Ved å velge Lofoten får du både «mæst fesk», og ikke minst den beste kvaliteten og smaken, sier Beck Sætre.

Hun mener det er mer enn bare prosentandel fisk som skiller Lofotens fiskeburgere fra andre fiskeburgere.

– Lofotens grove fiskeburgere er laget med hjerte for nettopp fisk. Vi ønsker at det skal smake fisk, men også at man skal kunne se at det er fisk som er benyttet i fiskefarsen. Vi grovkutter derfor renskåret filet av de beste fiskeslagene, og blander forsiktig inn i fiskefarsen slik at burgerne får en grov konsistens med biter av fisk. Det gjør det utfordrende å øke fiskeandelen uten at burgerne faller fra hverandre. Men samtidig er vi overbevist om at denne prosessen og råvarene gir de beste fiskeburgerne, sier Camilla Beck Sætre.

Lofotens grove fisbeburgere kommer i følgende varianter: Torsk og hyse (glutenfri), Torsk og sei (glutenfri og uten melk), Ørret og kveite (glutenfri) og Laks og vårløk (glutenfri).

Powered by Labrador CMS