Nyheter

Lofoten med nye sprell

Lofotprodukt, som tok torsken til tv-skjermene med sin «Hold i torsken»-reklame, slår til igjen. Da Arne Hjeltnes og TV2 ankom Lofoten med sitt konsept «Fly med oss», kunne hele Norge bivåne det bedriften omtaler som «verdens første tindebestigning med torsk».

Publisert Sist oppdatert

Stuntet fant sted på Skottinden, et 671 meter høyt landemerke som troner over fiskeværet Ballstad. Her hadde fire av bedriftens ansatte, ikledd karakteristisk orange oljehyr og gule sydvester, funnet veien sammen med ikke mindre enn to ekte Lofottorsk.

– Når vi først skulle finne på noe i anledning TV2s ankomst, måtte det være noe spektakulært og nytt. Og etter å ha «holdt i torsken» på tv-rutene i nesten et år, var det naturlig å ta torsken, bokstavelig talt, til nye høyder, forteller Prosjektleder i Lofotprodukt, Kristel Pedersen.

Stuntet vakte oppsikt, og ble vist to ganger i beste sendetid på TV2 dagen etter opptaket.

– Torsken er symbolet på Lofoten, og det samfunnet her er bygget på. Når vi løfter frem nettopp torsken på denne måten er det derfor ikke kun for å være morsomme. Det er også vår måte å hedre de fantastiske ressursene vi får fra havet på, sier Pedersen, som legger til at to femkilos torsk var merkbar bør opp fjellsiden.

Det var ikke bare på fjelltoppen «Fly med oss» fikk stifte bekjentskap med sjømatbedriften Lofotprodukt. Arne Hjeltnes møtte representanter fra bedriften også under sitt en time lange opphold på Leknes Lufthavn tidligere samme dag. Her fikk han både smake varme fiskeburgere med 80 % fisk fra Lofoten, og slå av en prat med Adm. dir. i Lofotprodukt AS, Sigvald Rist. Rist hadde også med seg Elise Kristin Kuntze (17) som er en av bedriftens stipendiater under videregående opplæring. Hun utdanner seg til et yrke som fisker, og mottar faglig og økonomisk støtte fra bedriften i inntil tre år.

– Når Hjeltnes skulle møte en representant fra fiskeri- og sjømatnæringen, syntes vi det var naturlig å la Elise representere oss. Hun er et godt eksempel på at næringen går en lysende fremtid i møte. Kombinasjonen av verdens beste råstoff, og ungdommelig pågangsmot, kommer til å ta oss til nye topper. Både med og uten torsk, sier Pedersen.

Powered by Labrador CMS