Nyheter

Løft for sjømatnæringen

I én måned har Godfisk vært på skattejakt langs Norges kyst for å inspirere og samle kunnskap om lokale råvarer og tradisjoner. Reisen resulterte i 17 nye oppskrifter, basert på landets unike sjømathistorie.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med stjernekokken Christopher Haatuft har Godfisk kjørt 4500 kilometer i Norges første foodtruck – kalt Fiskenasjonen. Turen gikk fra Oslo til Kirkenes. Underveis har de servert sjømatmåltider tilberedt av lokale råvarer. De har servert både bergensk fiskesuppe til patriotiske bergensere og kråkeboller til skeptiske fotballspillere i Bodø.

Hensikten med prosjektet er å løfte frem norsk sjømat på en ny og annerledes måte. – Gjennom Fiskenasjonen har vi kommet i kontakt med folk langs hele kysten. Vi har møtt mange kompetente mennesker i sjømatnæringen, og fått del i deres kunnskap. Vi håper også at vi har bidratt til å gi produsentene og de vi besøkte inspirasjon til nye måter å tilberede lokale råvarer på, sier Lisbeth Bjørvig Hansen, markedssjef i Godfisk i en pressemelding.
 Foodtrucken besøkte 18 steder på ferden fra sør til nord. Alle stedene kjennetegnes ved at de tilbyr unike råvarer, og er flinke til å ta vare på lokale tradisjoner. Råvarene var utgangspunktet for de nye oppskriftene som ble utviklet underveis.
– Vi har samlet historier om Norges unike sjømattradisjon og de nye oppskriftene på ett sted. På den måten får reisen en verdi i ettertid også, sier Sara Møllebakken, prosjektleder for Fiskenasjonen. 
De nye oppskriftene og historiene finnes på nettsiden fiskenasjonen.godfisk.no.

Fiskeriminister Elisabeth Aspaker har fulgt reisen tett, og var selv med på både avspark og avslutning. Hun var også med på besøket til Haugesund, der hun lærte seg en helt ny måte å anvende sild på.
 – Jeg ble veldig imponert over tempura-silden fra Haugesund. Man tar rett og slett en sildefilet, dypper i røre og friterer den. Da blir den sprø og luftig, sier Aspaker. Hun synes det er beundringsverdig at så mange aktører innen sjømatnæringen har bidratt under reisen, og at resultatet er samlet på ett sted.
– Det er rett og slett en skattkiste fylt av stolthet for norsk sjømat og fisk, sier Aspaker.

Powered by Labrador CMS