Nyheter

Lojale mot Lidl

Lidl står nesten stille i markedsandel, men har etablert seg med fastere og mer lojale kunder, konstaterer GfK Norge. En gjennomsnittlig butikk i kjeden ligger nå an til 39 millioner i årsomsetning.

Publisert Sist oppdatert

I 2006 kom Lidl opp i en markedsandel på 1,9 prosent - eller 1,6 om man holder nonfood-produktene utenom. Det er en svak vekst de siste månedene: I første kvartal i fjor var tallene 1,5 og 1,7 prosent. - Men vi ser at de som handler i Lidl, handler mer der. Årsaken er at flere norske merkevarer har fått innpass i kjeden. Dessuten har de som prøvde kjeden i 2005 og ikke synes den var noe for dem, falt fra, slik at de sporadiske kjøperne er færre, sier Hans Henning Meaas i GfK Norge. - Driveren for Lidl nå er flere butikker, sier han. GfK-tallene tyder på en omsetning rundt to milliarder kroner - eller 39 millioner i en gjennomsnittlig butikk. Lojaliteten til Lidl har økt kraftig det siste året, og nærmer seg nå flere andre dagligvarekjeder.

Powered by Labrador CMS