Nyheter

Lojale mot margarin og ost

Sammen med cola er margarin og ost viktige kategorier der det gjelder å ha de riktige produktene på plass.

Publisert Sist oppdatert

På cola sier 75 prosent av forbrukerne at de har et foretrukket merke eller en foretrukket variant, viser tallene fra GfK. Av dem sier 67 prosent at de vil reise til en annen butikk eller utsette handelen om ikke butikken deres har riktig produkt inne.

Når det gjelder smørbrød-margarin, forteller hele 77 prosent at de har en bestemt variant som de foretrekker. Av dem igjen reiser 65 prosent heller til en annen butikk enn å kjøpe en annen margarinsort. For ost er tallene henholdsvis 69 og 66 prosent.

Alle som har prøvd å selge den kaffesorten som kjeden prioriterer i resten av landet, i et distrikt med klar, lokal kaffesmak, vet at kaffe også har lojale kunder. Det bekrefter GfKundersøkelsen. Her sier 69 prosent at de har en favorittkaffe, og av dem drar 64 prosent et annet sted om de ikke får riktig sort.

Kjøttdeig og juice/nektar ligger nærmere gjennomsnittet. Halvparten av kjøttdeigkundene har en favoritt, og av dem foretrekker drøye halvparten å vente eller å dra et annet sted om de ikke får den. Like mange juiceog nektarkunder vet hva de foretrekker, men her velger litt færre å bytte butikk om de ikke får det.

Potetchips, derimot, er en kategori som ikke får kundene til å stemme med føtter og lommebok. Selv om flertallet har en favoritt, er det bare 34 prosent av dem igjen som velger en annen butikk.

Powered by Labrador CMS