Nyheter

Lokale matprodusenter er på ve

I min forrige gjesteartikkel refererte jeg konklusjonene fra de Forbrukerpanelene vi har knyttet til oss. Dette er 63 representanter for «vanlige» folk som diskuterer temaer omkring norsk matpolitikk. De gir oss klar melding: Folk vil gjerne ha mer lokal mat, mat med særpreg, historie, og så videre.

Publisert Sist oppdatert

Men: De vil kunne kjøpe den i den butikken de handler til vanlig. Dermed er omsetningsleddet helt avgjørende dersom vi skal lykkes med å gi folk et større mangfold og mer lokalt produsert mat.

Jeg reiser mye omkring i landet, og registrerer at det på tilbyder-/produksjonssida skjer svært mye. På mange måter er det en stille revolusjonen på gang utover norske bygder og gardsbruk. Ett eksempel: Det er etablert hele 70 gardsmatprodusenter bare i Nord-Trøndelag fylke. Landbruksdepartementets viktigste virkemiddel i denne sammenhengen Verdiskapingsprogrammet for mat, begynner virkelig å gi effekt! År om annet bevilges det gjennom dette programmet 100 millioner til innovative bønder. I 2003 var det 168 prosjekter fikk støtte.

Det offentlige regelverket er nå på plass. 17. mars ble økologisk tjukkmjølk fra Røros godkjent som det første produktet som får en lovmessig beskyttelse. Og mange andre produkter ligger i løypa: rakfisk fra Valdres, Ringerikserter, villsau fra vestlandet. Lam fra Lofoten, eplejuice fra Hardanger osv. Omsetningsleddet ligger nå an til å bli en flaskehals. Lokale norske matprodusenters andel i norske butikker ligger i dag på omtrent tre-fire prosent. Potensialet er mye større og vi bør ta mål av oss til å komme opp i åtte- ti prosent i løpet av ikke alt for mange år. I land som Frankrike og Italia er andelen opp mot 15-20 prosent. Det betyr ikke bare arbeidsplasser innen landbruk, næringsmiddelindustri og handel, men det betyr også et vesentlig større mangfold og tilbud for forbrukerne.

NorgesGruppen gjør nå et viktig arbeid for å få opp og frem lokal kvalitetsmat. I forrige uke ble jeg presentert for et nettverk som er etablert i regi av Spar Norge. 8 lokale bedrifter, som alle har oppnådd anerkjennelse for kvalitet i sine lokalmarkeder, får her presentere produktene sine i Spar-butikker i Hedmark og Oppland. Dersom dette pilotprosjektet går bra, vil kjeden vurdere å utvide prosjektet til også å omfatte andre fylker.Et annet godt initiativ jeg er blitt informert om er Fatland-Skjeggerødgruppen, som i halvannet år har kjørt et vellykket prøveprosjekt med distribusjon av produkter fra fire småskalaprodusenter på Sør- og Vestlandet. De stiller nå sitt landsdekkende distribusjonsnett til disposisjon for småskalaprodusenter. Forutsetningen er kun at produsenten sørger for emballering og transport til en av gruppens 8 distribusjonssentraler. I løpet av ett døgns tid kan dermed ost fra en nisjeprodusent i Rogaland leveres til dagligvarebutikker over hele landet.

Inger Skjervold Rosenfeld, som har hatt suksess med gardsmeieriet Den Blinde Ku på Ås, og nå har etablert osteeksport til USA, har kommet med følgende hjertesukk: «Det er lettere å komme inn i butikkene på Manhatten enn i de norske matvarekjedene.» Jeg håper og tror at hun slipper å gjenta dette så veldig mange ganger.

Powered by Labrador CMS