Ferske tall fra Matmerk viser at lokalmatsalget i dagligvaren har passert 4,8 milliarder kroner.

Nyheter

Lokalmatsalget vokser med 8,8 prosent

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er allereie snart halvvegs på vegen til å nå målet om ein lokalmatomsetnad på 10 milliardar i 2025. Det er eg strålande nøgd med, seier landbruks- og matminister Jon Georg Dale i en pressemelding fra Matmerk.

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkedet, der veksten «bare» var 3,1 %. Lokalmatomsetningen i dagligvare har steget fra 3,9 milliarder i 2014 til 4,4 milliarder i 2015, og til 4,8 milliarder i 2016 (Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 39, 2016).

Tror på enda sterkere vekst

Tallene omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor klart høyere enn 4,8 milliarder kroner.

– Når vi no tek fatt i utfordringa med å få sett mat og reiseliv endå meir saman, så er eg trygg på at vi tippar 5 milliardar neste år. Landbruks- og matdepartementet sin reiselivsstrategi vil gje nokre viktige føringar for kva eg trur må til for å få endå sterkare vekst i denne delen av lokalmatmarknaden, sier landbruk- og matminister Jon Georg Dale.

Samarbeid og kvalitet

– Folk vi ha adresse på maten, det er sikkert. Vi har tydelig sett at dette er et marked i stor vekst de siste årene. Med så rask vekst er det viktig at både Matmerk og andre sentrale aktører på område blir enda flinkere til å jobbe samen og legge til rette for produsenter av både lokal mat og drikke. Vi må lage infrastrukturen og apparatet rundt som gjør at de kan konsentrerer seg om gjøre det de er så utrolig gode til, lage fantastisk norsk mat og drikke, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

Hva måles?

Matmerk, som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen Scan Track, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

Powered by Labrador CMS