Nyheter

Lompe danker ut alt

RUDSHØGDA I RINGSAKER: Ingenting gir butikken flere kroner enn lompe. - Gjøvik-lompe er det enkeltproduktet som bidrar med mest brutto i dagligvareavdelingen, forteller hypermarkedssjef Ane Mølstad på Coop Obs Rudshøgda.

Publisert Sist oppdatert

Vi kom til Rudshøgda for å skrive om den butikken i landet som selger mest av et lite, lokalt produkt; en kuriositet som bare finnes i innlandet. Vi dro igjen med en reportasje om den mest lønnsomme dagligvaren i et 145 millioners hypermarked.

LØNNSOMME KVADRATMETER

- Dette er veldig viktige kvadratmeter, fastslår Ane Mølstad, nybakt hypermarkedssjef på Coop Obs Rudshøgda, og viser frem butikkens eksponering av Gjøvik-lompe og - lefse. - Per juli er dette den varelinjen som bidrar med mest brutto målt i kroner i hele dagligvaren. Og da har jeg bare sett på lompe, forteller hun.

De sju første månedene i år solgte butikken 60 000 lompepakker fra Gjøvik. 2 000 i uken - av et produkt som er så lokalt at det ikke finnes i butikkene i Oslo, en gang. Engers Lefsebakeri vil nemlig ikke distribuere lenger sør enn til Nittedal. Lompene skal være ferskvare, og lompeog lefsebakerne på Gjøvik vil ikke gå på akkord med kvaliteten og ferskheten.

- Det er klart det betyr absolutt alt at lompene er ferske. Impulssalget er stort, og hvis det ligger tørre lomper her og ser ut som de er tre dager gamle, er de ikke så fristende, sier Ane Mølstad

PØLSE OG PULTOST

Hun ros leverandø for å føl holde b med lom eneste d dukt som gg g på p elt mange arbeidstimer eller kvadratmeter i butikken, men som altså er nummer én i fortjeneste.

Lompetradisjonene er forskjellige fra familie til familie. - Men pølse og lompe ligger nok bak en stor del av salget. Så er det mange som bruker dem som kaffemat, med brunost eller pultost på, eller de spiser dem med varme medisterkaker. Det er kanskje ikke like mange som spiser lompe i stedet for brød, men datteteller Ane Mølstad.

LOKALT FRA INNERST TIL YTTERST

Dermed er lokalprodukt-rekken fullstendig. Pølsene og medisterkakene kommer ofte fra Gilde, et steinkast lenger borti veien på Rudshøgda. Pultost og Gudbrandsdalsost er klassiske innlandsprodukter. Og Hapå er en sikker slager rundt Mjøsa helt siden den gangen det var best kjent under navnet Hamar Pålegg.

- Når så rakfisksalget begynner, blir det veldig fart i salget av lefse. Dessuten har vi glutenfri lompe i frysedisken, forklarer Mølstad.

Engers Lefsebakeri har gjort den lokale tilknytningen helt gjennomført: På pakken er det trykt hvilken gård som har dyrket potetene i akkurat den lompe- eller lefsepakken. - Gårdene ligger på Toten, og det blir jo feil side for oss. Men det er helt klart at folk er opptatt av opprinnelsen til produktene sine, sier Obs-sjef og lompesalgsmester Ane Mølstad.

Powered by Labrador CMS