Nyheter

Lovstridig markedsføring på In

Stadig flere næringsdrivende satser på Internett som markedsføringskanal for sine varer og tjenester. Da er det viktig å være klar over at bestemmelsene i markedsføringsloven også gjelder for reklame rettet til norske forbrukere via Internett.

Publisert

Forbrukerombudet skal sørge for at markedsføringsloven overholdes ? også på Internett. Ombudet har behandlet en rekke saker med opphav i Internett, både markedsføringsaktiviteter og saker vedrørende avtalevilkår. Det har vist seg at samtlige internettbutikker som FO har sett nærmere på, bryter markedsføringsloven på et eller flere punkter. Flere aktører har derfor måttet endre sin markedsføring og/eller avtalevilkår.

Markedsføringstiltak på Internett reiser spørsmål etter §§ 1, 2, og 3 i markedsføringsloven som bl.a. setter forbud mot framstilling som er urimelig i forhold til forbruker eller strider mot god markedsføringsskikk, er uriktig eller av annen grunn villedende, eller gir utilstrekkelig veiledning som er egnet til å påvirke etterspørselen etter varer og tjenester. I tillegg kan markedsføringen reise spørsmål etter §§ 4 og 5 som forbyr bruk av lokketilbudene tilgift, og konkurranser der vinneren kåres ved hel eller delvis tilfeldighet.Når det gjelder avtalevilkårene ved Internett-handel, vurderer Forbrukerombudet disse ut fra markedsføringsloven § 9 a som forbyr bruk av urimelige avtalevilkår overfor forbruker.

I vurderingen legger FO også vekt på de kjørereglene som er utarbeidet av de nordiske forbrukerombudene i dokumentet \"Felles holdning til handel og markedsføring på Internett og tilsvarende kommunikasjonssystemer\". Disse er formet som anbefalinger til næringslivet, og omfatter alle aktiviteter som er rettet mot det nordiske marked via Internett, uansett hvor virksomheten er etablert. I dokumentet understrekes det at forbrukernes tillit er en forutsetning for at Internett skal bli betraktet som et seriøst medium. Det er derfor også i næringslivets interesse at de næringsdrivende overholder prinsippene i den felles holdningen.

Forbrukere som ferdes på Internett bør ikke utsettes for uetisk og villedende markedsføring. Markedsføringen bør utformes og presenteres slik at det klart framgår at det er tale om markedsføring. Dessuten bør den næringsdrivende i tydelig og oversiktlig form gi alle relevante opplysninger, slik at forbrukeren er i stand til å vurdere den markedsførte tjenesten og eventuelle tilbud. Informasjon om den næringsdrivendes navn, fysiske adresse, selskapsform og eventuell e-post adresse bør være lett tilgjengelig for forbrukeren, heter det i dokumentet fra de nordiske forbrukerombudene.

Dokumentet inneholder også særskilte anbefalinger om markedsføring rettet mot barn og unge. Markedsføringen bør være utformet slik at det er åpenbart for den aldersgruppen som er målgruppen, at det dreier seg om markedsføring. Dessuten bør ikke barn og unge gis forventning om en belønning (penger, gaver eller lignende) for å oppholde seg eller delta i aktiviteter på Internett.

Mer informasjon om regelverk og praksis på dette området finnes på FOs hjemmesider:http://www.forbrukerombudet.no

Powered by Labrador CMS