Nyheter

Lykke hardt ut mot Datatilsynet

Datatilsynet sier blankt nei til forslaget om å bruke fingeravtrykk som legitimasjon ved kjøp av øl, tobakk og andre aldersbestemte varer. Det liker ikke Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Publisert Sist oppdatert

– Datatilsynet kommer skjevt ut på hoppkanten. De har ikke satt seg godt nok inn i saken, sier Christian Lykke til Dagens Næringsliv tirsdag.

Som du leste på handelsbladet.no i går, vil Visma, som leverer kassesystemer til dagligvarebutikkene, utvide teknologien til bruk av fingeravtrykk for kjøp av aldersbestemte varer. Det var en idé som fikk Datatilsynet til å sette opp bommen med én gang. Det vil ikke tilsynet ha noe av.

– Det er ikke snakk om personopplysninger, egentlig. Vi vil bare lagre et fragment av fingeravtrykket, og koble dette opp mot fødselsdatoen. Det vil ikke være mulig å finne ut hvilken person dette tilhører, sier Lykke til Dagens Næringsliv. Han understreker at hele ordningen er bygd på frivillighet.

– Legitimasjon kan man låne av andre. Med vårt system sjekker vi at kroppen er gammel nok, sier Lykke.

Powered by Labrador CMS